Lourdes Leon nytt ansikte utåt för Marc Jacobs
24-årige Lourdes ”Lola” Leon har redan gjort ett namn för sig själv som modell. Hon debuterade som 19-åring då hon plockades upp av designern Stella McCartney.
– Jag har känt Lola sen den dagen hon föddes, och det har varit en fantastisk upplevelse att få se henne växa upp och bli en inspirerande ung kvinna, sade Stella McCartney då.
KONTROVERSEN EFTER CATWALKDEBUTEN
Sedan dess har karriären tickat på, och som 21-åring gjorde Lourdes Leon debut på catwalken. Det var under New York fashion week som hon dök upp och visade Gypsy sports SS19-kollektion. Då blev det hos kritiker ett hallabaloo eftersom Lola visade upp sina orakade armhålor.
Lourdes Leon berättade själv senare om beslutet.
– Jag såg hur populära kvinnor betedde sig för att få killarna. Jag visste att jag inte kunde passa in i det, sa hon till Harpers Bazaar.
– Så jag bestämde mig för att göra det motsatta. Jag vägrade att ha på mig smink eller ha en frisyr. Och jag vägrade att raka mig. Jag hade håriga armhålor.
BLIR MARC JACOBS ANSIKTE UTÅT
Det här har ju också hennes mamma Madonna gjort. Och det var inte sista gången hon skulle göra gå i sin mammas fotspår. Nu frontar hon nämligen Mark Jacobs nya vårkampanj. Det är ett märke som också hennes mamma har representerat.
I ett pressmeddelande berättar Marc Jacobs hur det kommer sig att de valde Lourdes Leon som modell för den färgglada kollektionen.
”TMJ hyllar eklekticism och en individualiserad hållning till personlig stil. Marc och en lång historia med Madonna så det är bara rimligt för oss att ta in Lola som ansiktet för den här kampanjen eftersom hon så perfekt kapslar in den ungdomliga andan och kompromisslösa känslan för individualism som är så central för det yngre uttrycket av märket”, skriver Marc Jacobs i ett pressmeddelande.
Foto: Brianna Capozzi/Marc Jacobs
Läs mer:
Madonnas dotter Lourdes Leon är en kopia av sin mamma