Annons

Annons

Dina fredagsvanor kan försämra din syn



Skippar du middagen för att istället äta en chipspåse framför några avsnitt av din favoritserie? Vad du kanske inte vet är att dina dåliga vanor kan försämra din syn.

Har du haft en stressig period med trötthet som följd, kanske även ätit näringsfattigt? Då kan du uppleva att din syn har försämrats. Men det handlar inte om att ögonen har förändrats, utan att din kropp inte längre orkar reglera synfelet.

Annons

Det menar Mats Söderman, beteendevetenskaplig optiker på Specsavers som specialiserat sig inom synergonomi och skärmtid.

Läs också: 5 dåliga semestervanor att göra sig av med i höst

– Om du mår sämre under en period på grund av exempelvis stress eller ett personligt trauma kan du plötsligt uppleva att du ser sämre. Det är egentligen inte din syn som påverkats utan din ork att reglera synfelet.

Vår syn är gjord för att vara dynamisk och kunna växla mellan olika avstånd. I det moderna samhället sitter vi i långa perioder och fokuserar på skärmar på nära håll, något som kan ge oss falska synfel.

– När vi under långa perioder fokuserar mycket på nära håll kan det bli som kramp i de små musklerna i ögat. I vissa fall ställer ögat helt enkelt in sig för syn på nära håll och man blir närsynt. Det kallas falsk närsynthet men det är egentligen en muskelanspänning, säger Mats Söderman.

Detta har lett till att barn och ungdomar får läsglasögon eller bildskärmsglasögon, något som enligt Mats Söderman inte alltid är nödvändigt.

– För barn och ungdomar är det extra viktigt med rätt behandling då tillståndet kan leda till permanenta skador. Se till att begränsa användandet även om det kan vara svårt. Ha avsatt skärmtid efter skolan eller efter middagen och låt mobilen vara däremellan.

Även vuxna människor kan ta till sig av råden.

Läs också: 8 vanor högkänsliga personer ofta har

– För de som arbetar framför en skärm hela dagarna är det viktigt att kolla upp då och då, ta en paus och kolla ut genom fönstret, tipsar Mats Söderman.

Detta kan påverka din syn:

Sömn
Ögonmusklerna blir trötta av sömnbrist vilket kan leda till suddig syn, svårigheter med att fokusera och dubbelseende.

Rökning
Flera olika ögonsjukdomar, bland annat skador på gula fläcken, kan orsakas eller förvärras av rökning.

Matvanor
Näringsbrist kan påverka synen negativt. A-vitamin och vitamin B2 är viktiga för synen och en mild brist på A-vitamin kan orsaka nattblindhet. En varierad kost är bästa medicinen.

Läs också: 8 dåliga vanor som kan leda till skilsmässa

Skärmtid
För långa pass nära skärmar kan leda till muskelspänningar i ögat och falsk närsynthet. För barn är det skadligt även på lång sikt.

Solen
UV-strålarna i solen kan på lång sikt leda till grå starr och förändringar i gula fläcken. På kort sikt kan du få akuta ögon problem i form av små sår på hornhinnan (snöblindhet).

Stress
Stress leder ofta till ögontrötthet och vid hög stress upplever vissa även fläckar framför ögonen eller tunnelseende.

Brist på fysisk aktivitet
Övervikt, brist på fysisk aktivitet och diabetes kan leda till ögonproblem och ökar risken för ögonkomplikationer.

(6)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar