Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Tictail lyfter kvinnliga företagsledare: "Extremt viktigt"

04 apr, 2018 
Bara 32 av 500 vd:ar på Fortune 500-listan var kvinnor, vilket dessutom var ett rekord. Nu vill shoppingplattformen Tictail förändra vår syn på vad det innebär att vara en vd. Därför lyfter de under våren kvinnliga företagsledare – och bland dem finns flera svenska kreatörer.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Tictail är en shoppingplattform som är en samlingsplats för tusentals webbshoppar världen över och många av entreprenörerna bakom företagen är kvinnor. Nu väljer Tictail att lyfta sina kvinnliga kreatörer.

Läs också: Icona Pop och Ida Klamborn designar t-shirt ihop – ska trotsa perfektionshetsen

Idén till initiativet kom efter att Fortune 500-listan publicerades i slutet av 2017 och endast 32 av 500 vd:ar på listan var kvinnor. Siffran var dessutom den högsta sedan listan, som rankar de största amerikanska företagen sett till intäkter, började publiceras för över 60 år sedan.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

I Sverige ser det dock annorlunda ut. År 2016 grundades 30 procent av alla nya företag av kvinnor. Och det ser även annorlunda ut på Tictail där tusentals företag grundade av kreativa kvinnor samlas.

Läs också: Tictail om kvinnliga entreprenörer: ”Det är ingen hemlighet att det är kämpigt”

För att omdefiniera vad det innebär att vara vd i dag lyfts nu kvinnliga företagsledare på Tictails ''Women creating History''- sajt och i deras fysiska butik i New York. Dessutom finns flera av kreatörernas produkter till salu på designhotellet HOBO på Brunkebergstorg i Stockholm månaden ut.

Annons

Bland svenskarna på listan finns bland andra modedesignern Ida Klamborn, konstnären Steffi Alouch och skodesignern Lina Nordin som driver märket Deuxième Studios. ELLEs kompissajt Femina fick en pratstund med Ida Klamborn.

Foto: Frida Vega Salomonsson

Hur är det att vara vd för sitt eget företag?

– Extremt utmanande, men kul och svindlande samtidigt.

Läs också: Video: Designern Ida Klamborn avslöjar sina favoritfeminister

Varför är just kvinnligt ledarskap så viktigt att lyfta?

– Det man ser inspireras man av, att växa upp och inte se några kvinnliga ledare skapar en uppfattning om att kvinnor inte kan vara exempelvis chefer, presidenter, historiska och viktiga personer, vilket är helt skevt ju! Därför är det extremt viktigt att lyfta fram kvinnlig ledarskap, vi måste göra det fram tills vi slipper säga just ”kvinnligt ledarskap”.

Annons

Läs också: Tictails nya kampanj uppmuntrar till en hållbar och medveten konsumtion

Vad inspirerar dig att vara kreativ och fortsätta med ditt eget företag?

– Alla roliga och intressanta människor jag får jobba med, att bygga upp sitt eget universum kring ett varumärke, att få designa från första idé till slutgiltigt resultat, utmaningen det innebär att växa som företag… Jag kan fortsätta hela dagen med anledningar. Men det är en kamp och det är också viktigt att prata om. Hur mycket jobb det innebär för unga företagare, särskilt inom modebranschen.

Artikeln publicerades först på Femina.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons