Annons

Annons

Sommardepression – därför blir du deppig på semestern



Sommaren kommer inte bara med sol och glädje. För vissa innebär semestern nedstämdhet, stress och sommardepression. Känner du igen dig? Du är inte ensam.

Depressioner existerar inte bara under de mörka, kalla årstiderna, utan kan komma krypande när solen står som högst och värmer som mest. Ibland beror nedstämdheten just på att det är sommar.

Årstidsbunden depression, på engelska kallad SAD (seasonal affective disorder), innebär att man drabbas av depressiva besvär i samband med att årstiderna växlar och kroppen inte hänger med. I norr är det vanligt att det sker i samband med att vi går mot mörkare tider under hösten, men det kan också ske när det bli ljust och varmt. Sommardepression kan dock även bero på andra faktorer som rubbar kroppen.

Annons

För vissa kan det vara svikna förväntningar som bidrar till en nedstämd känsla. Sociala medier och jämförelser med andras bildsköna semestrar kan dessutom elda på besvikelsen ytterligare.

– Förväntningar och stress brukar vara vanliga bidragande orsaker. Allt man skjutit upp och alla uppoffringar man gjort i vardagen i tron om att det senare, på semestern, kommer att bli helt underbart. När väl semestern infinner sig riskerar förväntningen om den underbara ledigheten att grusas när olika personers önskningar och viljor inte går i samma riktning, säger Per Carlbring, psykolog, psykoterapeut och professor i klinisk psykologi vid Stockholms universitet.

LÄS ÄVEN: 7 SAKER SOM HÄNDER I KROPPEN NÄR DU FÅR SEMESTER 

Ibland kan nedstämdheten bero på att man fyller sin semester med besök hos släktingar, resor och vänner man ska träffa, vilket leder till stress och saker som ständigt ska bockas av.

För andra kan det istället vara bristen på struktur i semesterschemat som är en utlösande faktor. Att gå från organiserade arbetsdagar och rutiner till en ostrukturerad tillvaro kan leda till en nedstämd och vilsen känsla. Då kan det hjälpa att hålla vissa rutiner och planera in fasta tidpunkter, som exempelvis en morgonpromenad.

– Att stressa under en period klarar de allra flesta, men det är viktigt att man får återhämta sig. Semestern är den klassiska återhämtningstiden. Men att återhämta sig innebär inte att man ska vara sysslolös och ligga i sängen. Istället är den bästa medicinen mot nedstämdhet fysisk aktivitet och goda relationer, säger Per Carlbring och fortsätter:

Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholm universitet. Foto: Anna-Karin Landin

– Om man plötsligt inte har några arbetskamrater att småsnacka med minskar ens sociala nätverk drastiskt. Visst kan man följa varandra på sociala medier, men det är långt ifrån samma buffrande närhet som man behöver. Dessutom finns det en risk att sociala medier visar en snedvriden bild av hur ens bekanta verkligen har det. Istället för att medge att man hade ett gräl med sin partner lägger man kanske upp en självförskönande bild av lata dagar i harmoni och vardagslyx på stranden.

LÄS ÄVEN: LILO BLIR NEDSTÄMD UNDER SOMMAREN: ”JAG BLIR DEPPIG AV ALLA KRAV”

Vad kan man göra för att förebygga eller bli av med depressiva besvär i samband med sommaren?

– Göra saker man tycker är kul! Dock vara måttfull med alkohol och vara noga med att försöka få till de 10 000 stegen per dag som vi behöver för att må både fysiskt och psykiskt bra.

Om du misstänker att du lider av depression, känner dig nedstämd under två veckor eller tappar lusten att göra sådant du brukar gilla ska du söka vård direkt. Ett bra första steg är att ringa nationella Hjälplinjen på 0771 22 00 60. Läs mer om Hjälplinjen här.

Källor: Doktorn.com, Vårdguiden 1177, NWT.se

(22)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar