Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleSe Min LookTrendiga vårskor

Marc Jacobs och Miley Cyrus står upp för aborträtten i ny kampanj

07 jun, 2019 
AvEmma Castman
Miley Cyrus
Marc Jacobs och Miley Cyrus står upp för aborträtten genom att designa en unik luvtröja. Alla intäkter går till organisationen Planned parenthood.
Annons

För knappt en månad sedan röstade Alabama igenom den striktaste abortlagstiftningen i USA – någonsin. Därefter har tiotusentals kvinnor i protest delat med sig av sina abortupplevelser under #youknowme, startad av skådespelaren Busy Philipps, samtidigt som gatorna har fyllts av demonstranter.

Flera kända personer har också valt att engagera sig i frågan. Däribland Rihanna, Lady Gaga, Barbra Streisand och Alyssa Milano som alla har uppmärksammat lagen i sina sociala medier-kanaler.

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Nu har även den amerikanska modejätten Marc Jacobs valt att stå upp för aborträtten genom att lansera ett exklusivt samarbete tillsammans med artisten Miley Cyrus.

Designar luvtröja med viktigt budskap

Tillsammans har Marc Jacobs och Miley Cyrus valt att designa en luvtröja. Tröjan är rosa i färgen och på framsidan syns en bild på artisten tillsammans med texten ”Dont fuck with my freedom”, det vill säga ”Jävlas inte med min frihet”.

Annons

Tröjan kostar 1 650 kronor och alla intäkter går till organisationen Planned parenthood, som bland annat arbetar med frågor som rör abort och sex- och samlevnad. Samarbetet släpps runt den 15 juli och Marc Jacobs erbjuder frakt till flera länder, som det ser ut nu skickar de dock inte till Sverige.

Rosa luvtröja från Marc Jacobs
Alla intäkter går till Planned parenthood. Foto: Marc Jacobs

Uppmärksammar kampanjen med färgstarka bilder

Precis innan tröjsläppet blev offentligt hintade Miley Cyrus om att hon och Marc Jacobs hade ett väldigt speciellt och viktigt samarbete på gång. Till inlägget, som hon publicerade på Instagram, postade hon en kampanjbild föreställande henne och en strösselprydd tårta med texten ”Abortion is healthcare”. Ett inlägg som i skrivandets stund har gillats av över fyra miljoner människor.

Foto: Skärmdumpar från Miley Cyrus Instagram 

Läs mer:

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Annons