Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024Se Min LookTrendiga vårskorELLE-galanRöda mattan

Åhléns nya kampanj vill bryta klädmaktsordningen

21 sep, 2016 
AvLisa Segerson
Den 20 september startade Åhléns nya kampanj ”Bryt klädmaktsordningen”. Varumärket vill inspirera människor att klä sig som de själva vill utan att bry sig om könsnormer.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Klädmaktsordningen har länge styr hur kvinnor och män klär sig. Herrmode ser ut på ett visst sätt, och dammode på ett annat. Detta vill Åhléns ändra på. Med sin nya kampanj ”Bryt klädmaktsordningen” vill kedjan ifrågasätta traditionella modenormer. Varför ska manlig klädsel förknippas med mer status och makt?

För att sprida sitt arbete har Åhléns gjort en kampanjfilm tillsammans med Philip Warkander, doktor i modevetenskap samt fotograferat kända personer i unisexkläder. Framför kameran står advokaten och författaren Jens Lapidus, fotbollsspelaren Jimmy Durmaz och artisterna Kajsa Grytt och Joy M’Batha.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Se bilder och filmen från kampanjen”Bryt klädmaktsordningen” nedan.

LÄS OCKSÅ: Åhléns gör inredning som (verkligen!) gör skillnad

LÄS OCKSÅ: Åhléns och modedoktorn Philip Warkander tänker gränslöst

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons