Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleSe Min LookTrendiga vårskor

Acne Studios nya samarbete med Fjällräven

14 sep, 2018 
AvLovisa Lundström
Acne gör en kollektion tillsammans med Fjällräven.
Urbana Acne Studios möter friluftsmärket Fjällräven i ett samarbete där ikoniska plagg får ny modestatus. ELLE följer med på äventyret och pratar vildmarkstrend och naturlängtan med designerna Jonny Johansson och Henrik Andersson.
Annons

Ett 20-tal journalister från den internationella modepressen står på Arlanda och väntar på att boarda ett flygplan mot Luleå. Svartklädda, mobilswipande. De två svenska varumärkena Fjällräven och Acne Studios arrangerar en pressresa tillsammans för att presentera sitt nya, ännu i allra högsta grad hemligstämplade, samarbete. Men det känns lite som en klassresa. Det coola Acnegänget i spektakulära solglasögon och överdimensionerade silhuetter bredvid Fjällrävengänget i ingångna vandrings- kängor, ryggsäckar och rutiga skjortor. Klubbkids möter Kånken. Och kärlek uppstår.

Viger in kollektionen i Luleå

När vi landar i Luleå kippar journalisterna från världens modemetropoler nästan efter andan i den klara, kalla, friska luften. Vi åker buss ut i skogen till Poikkijärvi där alla får låna plagg ur samarbetskollektionen som släpps i hela världen 6 september. Klackar av. Snöboots på. Sedan börjar ett äventyr. Hundspann eller skoterrace över den djupfrysta Torneälven. Hisnande naturupplevelser. Vida vidder. Total tystnad. Turen avslutas i Jukkasjärvi, som passande nog betyder mötesplats på samiska, på isen vid Torneälvens strand där samarbetskollektionen presenteras av Henrik Andersson, head of innovation and design på Fjällräven och Acne Studios vd Mattias Magnusson precis innan solen går ner. Dagen innan träffar jag Jonny Johansson, creative director på Acne Studios, som är den som initierat samarbetet.

Annons

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

– Alla på Acne känner till Fjällräven tack vare Kånken. Men inte så mycket mer. Jag kände att det vore kul att få ut Fjällräven mer brett, internationellt. Liksom skjuta iväg dem till modekonsumenterna. Acne Studios är klubben, Fjällräven är naturupplevelser – krocken blir intressant, säger han.

Acne Studios x Fjällräven

Det är ingen slump att samarbetet händer just nu. Friluftsliv är superhett. Allt fler stressade storstadsbor flyr avgaser och högt tempo för terränglöpning, fjällvandring och naturupplevelser. Modehusen har flirtat med sportvärlden länge och nu är det dags att ta klivet ut i vildmarken.

– För Fjällräven har friluftsliv legat i tiden sedan vår start 1960. Företagets grundare Åke Nordin hade visionen att göra naturen tillgänglig för fler genom funktionell och hållbar utrustning. På senare år har förståelsen för hur bra man mår av att vara ute i naturen ökat rent vetenskapligt och många känner också hur mycket bättre de mår bara genom att vara ute mycket, säger Henrik Andersson.

Annons

Vad tror du att Åke Nordin hade tyckt om kollektionen?

– Jag tror att Åke hade gillat att vi gör det här. Han tyckte om att utmana sig själv och andras bild av vad Fjällräven är. Vi vill inspirera folk att komma ut mer i naturen och på så sätt också bry sig mer om naturen och miljön. Kanske kan vi inspirera en del av Acne Studios kunder att tillbringa mer tid utomhus.

Vad kommer inbitna Fjällrävenfans att tycka?

– Jag tänker att kollektionen kommer att skapa stort intresse och tas emot som en spännande överraskning. Tidigare har vi sagt nej till samarbeten, men det här kändes intressant från början. Acne Studios och Fjällräven är på många sätt olika som varumärken, men vi delar också synsätt. Vi har båda hög integritet. Vi går vår egen väg och jobbar envist mot kompromisslösa produkter. Vi gillade Jonnys idé om att utgå från våra ikoniska produkter och såg den spännande dynamiken mellan våra varumärken. Jag tycker resultatet verkligen känns som en hyllning och det är kul att äntligen få visa kollektionen.

Annons

Jonny Johansson och Henrik Andersson har också en gemensam passion. Att surfa.

– Jag älskar havet, och att surfa är en av mina största passioner. Ett ögonblick jag inte får nog av, vid sidan om att glida på vattnet, är att vara under vattnet, på väg upp mot ytan när solen strålar igenom. I det ögonblicket stannar tiden på något sätt. Ute i vattnet fylls jag av naturupplevelsen och att vara här och nu. Jag får mycket energi av det, det är lite som att duscha själen, säger Henrik Andersson.

Jonny började surfa för åtta år sedan.

– Som en gammal gubbe som hittar golfen, haha. Det är det enda jag vill hålla på med. Jag och min familj planerar hela året kring våra surfresor.

Acne Studios tillsammans med fjällräven.

Vad är det som lockar?

– Att det är svårt. Man är i vattnet och måste fånga vågen. Alla vågor är olika, en del skrämmer en, andra är snälla mot en. Surfbrädan har också blivit ett samlarobjekt för mig. De görs för hand, som skulpturer. Jag har 300 surfbrädor, i garaget, på vårt landställe på Torö och i vårt hus i Biarritz. Det är knäppt, jag vet. Jag har blivit så fascinerad av dem som tillverkar brädorna, shapers. De har en helt annan världsbild än jag och en sjukt spännande estetik.

Annons

Varför ville du samarbeta med Fjällräven?

– De har gjort ikoniska plagg som de flesta svenskar har en relation till. Jag tyckte att det vore kul att få ha min åsikt om de plaggen. För några år sedan hade vi några italienare i teamet som gnällde för att de frös så i Sverige. Då köpte jag Fjällrävenjackor åt dem. Nu får ni vara tysta för det här kommer att hjälpa, sa jag. Det är världens varmaste jacka. Man kan vara riktigt onykter, somna i en snödriva och överleva. Men det är ju inte det den är till för. Jag märkte på mitt team att samarbetet var lustdrivet. Många tog med sina föräldrars gamla Fjällrävenplagg som de mindes från sin barndom. Varumärket står för något speciellt.

Jonny Johansson och Henrik Andersson utforskade arkiven och hittade sina gemensamma favoriter som de detaljgranskade in i minsta söm. Sedan började experimenterandet. Överdimensionerade silhuetter, långa muddar, reflexlogotyper och fuskpälskantade huvor ger Fjällrävenklassikerna uppdaterad streetkänsla. Kånken kommer i kamouflagemönstrad messengermodell och i miniformat med lång axelrem – perfekt som liten partyväska.

Annons

Jonny Johansson berättar att han har börjat längta bort från stressen och pressen i modebranschen.

– Jag skiter i modevärlden, den har blivit ointressant för mig. Det vore bäst om jag bodde i Paris och sprang på middagar hela tiden. Men jag har svårt för det. Det är så tomt. Jag har jobbat med det här i 20 år. Nu ser jag fram emot förändring. Som jag ser det handlar modets framtid om att vem som helst kan bli designer. När de uppfinner en miljövänlig och bekväm konstfiber som går att printa ut. Då kan en liten tjej eller grabb sitta i sitt rum, ta en Balenciaga-volym och krisskrossa med sin egen idé. Då kan modet bli spännande igen.

Uppvaknandet kom för några år sedan när han var sjuk i sex månader.

– Jag var ordentligt sjuk, det var min största livskris. Jag låg på golvet i källaren och funderade på om det skulle gå eller inte. Men jag lyckades jobba fast jag mådde pyton fysiskt. Jag vet inte vad det berodde på men jag vet att jag har levt ganska hårt. Och då menar jag inte att jag har tagit droger och druckit sprit, för det har jag inte. Men jag har velat så jävla mycket, hela tiden pushat mig själv från medioker till lite bättre. Det tar kraft. Jag tror att det var det. Efteråt fick jag insikten att livet är kort och jag måste hinna med sjukt mycket grejer och så blev det ännu mer speed på det. Jag måste hela tiden ha uppåttjack.

Blev du rädd?

– Jag blev svinrädd. Jag trodde att jag skulle dö. Men jag behövde det där uppvaknandet. Jag hade inte så mycket empati innan. Jag förstod inte när folk sa att de var trötta och behövde gå hem. Jag har blivit en bättre människa.

Se alla Acne x Fjällräven-produkter nedan:

Orange anorak från Acne Studios x Fjällräven.
Orange anorak från Acne Studios x Fjällräven.
Blå dunjacka från Acne Studios x Fjällräven.
Blå dunjacka från Acne Studios x Fjällräven.
Grön jacka från Acne Studios x Fjällräven.
Grön jacka från Acne Studios x Fjällräven.
Liten Kånken i blått från Acne Studios x Fjällräven.
Liten Kånken i blått från Acne Studios x Fjällräven.
Liten Kånken i orange från Acne Studios x Fjällräven.
Liten Kånken i orange från Acne Studios x Fjällräven.

Foto: Nicklas Blom

Läs mer:

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Annons