8 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av

Antiinflammatorisk sallad med avokado, grönkål, tomat, broccoli, kikärtor och gojibär.
Vad vi äter har stor påverkan på vår hälsa. Genom att äta antiinflammatorisk kost kan vi hjälpa kroppen att skydda sig mot en rad olika sjukdomar.
Annons

Inflammationer i kroppen uppstår av bland annat rökning, dålig kost så som socker, hel- och halvfabrikat, stress, mättat fett och även våra gener. Att det vi äter spelar roll för vår hälsa är ingenting nytt. Men i hur stor utsträckning har varit osäkert att säga.

Annons

Idag kan vi se att mycket av det vi äter kan hjälpa kroppen att motverka och hämma inflammationer i kroppen. Genom att boosta kroppen med rätt råvaror hjälper vi den också att stålsätta sig mot inflammationer som på lång sikt kan ge oss sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Läkarens guide till den naturliga supermaten

Helena Nyblom, läkare vid Sahlgrenska Akademin och doktor i invärtesmedicin, har gett ut flera böcker om kost och vad det vi stoppar i oss gör för vår hälsa. I hennes bok Läkarens guide till den naturliga supermaten guidar hon oss till vilka råvaror som motverkar inflammation i kroppen. Här är åtta exempel.

Annons

1. Avokado

Ersätt smöret med mosad avokado på din fullkornssmörgås! Avokado innehåller rikligt med hälsobringande enkelomättat fett, fibrer, E-vitamin och viktiga antioxidanter.

Avokadotoast med chili, gräslök och citron.
Avokadotoast med chili, gräslök och citron.

2. Bladgrönsaker

Mörkgröna bladgrönsaker som grönkål, rucola och spenat kan vara lite bittra i smaken vilket inte alla tycker om. Prova i så fall att blanda ner dem i tomatsås, soppor, lasagne, pesto eller servera till tacos. De är otroligt näringsrika och har så få kalorier att de förtjänar att ätas flera gånger om dagen.

Annons
Chips, snittar och pasta med nyttig grönkål.
Chips, snittar och pasta med nyttig grönkål.

3. Tomater

Färgstarka grönsaker är alltid ett säkert kort. Tomater innehåller lykopen som skyddar mot cancer.

Blandad tomatsallad med basilika.
Blandad tomatsallad med basilika.
Annons

4. Gurkmeja

Gurkmeja stänger av ett protein som har förmågan att sätta igång inflammation. Både torkad, fryst och färsk ingefära fungerar bra.

Citrusshot med ingefära och gurkmeja.
Citrusshot med ingefära och gurkmeja.

5. Omega 3-fettsyror

Finns bland annat i fet fisk, valnötter, rapsolja och olika alger. Omega 3 har en inflammationshämmande effekt på hjärnan och skyddar hjärncellerna samtidigt som också signalsubstansen dopamin påverkas. En studie från universitetet i Oxford visade att barn som fått tillskott av omega 3 hade fått en förbättrad sömn.

Annons
Öppen omelett med lax och spenat.
Öppen omelett med lax och spenat.

6. Frukt – framförallt bär

Apelsiner och äpplen är utmärkta alternativ. Även bär. Blåbär innehåller antioxidanten antocyanin och är även rik på järn, C-vitamin och E-vitamin. Jordgubbar och hallon innehåller även ellagsyra som hjälper kroppen att skydda sig mot bland annat cancer.

Nyttig shrub med vinäger och bär.
Nyttig shrub med vinäger och bär.
Annons

7. Sojabönor

Sojabönor innehåller det östrogenliknande ämnet isoflavon som man tror kan bidra till att motverka inflammation.

Lofsans nyttiga Power Bowl.
Lofsans nyttiga Power Bowl.

8. Olivolja

Ta en matsked olivolja varje dag, antingen som det är eller ringla över salladen (eller chokladen). Det är nämligen bevisat att olivolja innehåller samma antiinflammatoriska ämne som många antiinflammatoriska läkemedel, bland annat Ipren, gör.

Annons
Testa att ringla lite olivolja över chokladen!
Testa att ringla lite olivolja över chokladen!
Dela på:

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE MAT & VIN:


Annons

Laddar
https://www.elle.se/mat-och-vin/ata-billigt/