Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Marina Kereklidou: ”Om vägen blir krokig finns det en orsak till det”

06 mar, 2018 
AvJosephine Blix
Med smaragdgröna glitter-Guccis på näsroten ser framtiden ljus ut för designern, stylisten och Synsams creative director, Marina Kereklidou. För ELLE berättar hon om heta bågar, slopat pedanteri och om det omöjliga i att vara bäst på allt samtidigt.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

”Min farmor sa alltid att en av tio ser skönheten. En av tio. Resten ser inget.”

Marina Kereklidous röst är behagligt lugn trots att högtalartelefonen är rasslig och morgonen tidig. Är det någon som ser den där skönheten så är det Marina, tänker jag när hennes cv fladdrar förbi.

Med Beckmans i de nyutexaminerade fingertopparna och Paris i ryggen startade Marina Kereklidou varumärket med samma namn i mitten av ett modetörstande 90-tal. Sedan dess har hon blivit prisad designer i eget namn, aktad stylist med några av våra största varumärken och artister i portföljen, specialdesigner för klänningar till Nobelfesten och ELLE-galan, modechef för Bon Magazine och chefsdesigner för Busnel.

Blev headhuntad

Sedan ett och ett halvt år tillbaka har hon lämnat frilansandet och projektanställningar bakom sig för att ta plats som creative director på glasögonföretaget Synsam. Målet? Att ta eye fashion till oanade höjder.

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Du blev headhuntad till rollen som creative director på Synsam, vad innebär det jobbet?

– I dag är min uppgift att ge råd i skapandeprocessen och på så sätt stå för den estetiska kreativiteten. Jag är med och säkerställer att våra kampanjer följer Synsams strategi och andas varumärket. Jobbar även med uttrycket i våra 420 butiker och sitter i den strategiska ledningsgruppen för Norden. Jag är en typisk överblicksmänniska som går igång på allt från produkt och förpackning till marknadsföringsplan, så rollen passar mig. Andra behöver detaljnivån för att komma till sin rätt. Vi är en grupp av helt olika kompetenser som tillsammans bildar ett starkt team.

Marina Kereklidous

Tvekade du att ta jobbet?

– Eftersom jag inte sökte mig till det var jag tvungen att fundera på vad jag kunde bidra med och varför de behövde en udda fågel som jag, haha. Kariärrmässigt var det ändå ett naturligt steg för mig. Jag var redo att ta större ansvar och strategiska helhetsgrepp. Det gjorde jag ju egentligen redan som designer på Busnel.

Annons

Hur viktigt är det att man “lever” varumärket man företräder i dag? Du valde till exempel att själv vara en del av en kampanj när du tillträdde.

– Det var en pytteliten kampanj som mest gick i egna kanaler och sociala medier, för att göra förflyttningen av mig själv. Har lite sarkastisk humor. Det är alltid viktigt att leva varumärket för att förstå det. Lite som att du måste smaka på maten du lagar för att vara en duktig kock. Det är också viktigt att komma ihåg att det inte finns en enda kund och att den kunden inte är du. Vi ska tillfredsställa alla passformer, åldrar och stilar.

Vad har utbildning betytt för din karriär?

– Det är A och O för att lära sig hantverket och sättet att tänka. Jag gick förberedande kurser i sömnad, tillskärning och teckning i två år, sedan Beckmans i tre. Vissa blir det de vill bli ändå. Men för mig var det viktigt att förstå hela ledet. Det handlar inte så mycket om papperet du får av din utbildning som om tiden du får att utvecklas i den konstnärliga världen. Du ska kunna göra något som inte blir så bra utan att det förstör din karriär. Jag säger som jedi i Star wars: Tålamod.

Glasögon på Synsam

Är det ett problem att många når ut så omedelbart och gör karriär i tidig ålder i dag?

– På ett sätt, det kan ju betyda att de har alla sina tidiga misstag på pränt för alltid. Jag hittade en hel karriär i källaren för ett tag sedan som inte är dokumenterad på internet. Finns den då? I minnet och bland vänner och familj gör den ju det. Ganska skönt att slippa känna sig som en barnstjärna med alla sina uppror i offentligheten.

Annons

Har du alltid velat jobba med mode?

– Att växa upp med brist på flärd har skapat en törst för allt som är extravagant och flärdfullt. Dessutom är jag lite ordblind, det kreativa utrymmet som inte handlade om ord blev en tillflykt. Mode är för mig ett sätt att skapa nya världar, fantasier och drömmar. Det är också ett sätt att visa tillhörighet, du bestämmer själv vem du är.

Bästa tips till andra som vill göra det du gör?

– Fundera på varför du vill någonstans. Vad behöver du lära dig? Vad saknas? Sätt igång och lär. I dag finns det tutorials för allt och du kan lära dig det mesta på distans. Testa hur det känns. Oavsett vad man väljer tror jag att man hamnar där man ska. Om vägen blir krokig finns det en orsak till det.

Hur balanserar du livets alla delar?

– Nu måste vi säga en sanning. Man är inte bäst på allt samtidigt. Jag säger som Oprah: Du kan göra vad du vill i livet, men inte samtidigt. Jag är rätt manisk när det kommer till jobb, men jag gör så gott jag kan. Har släppt pedanteriet, och det är ganska stökigt hemma för att vara jag. Försöker vara närvarande i varje situation, vara hemma med killarna i stunden, och lyssna. Jag respekterar alla småbarnsfamiljer där båda föräldrarna jobbar men undrar samtidigt hur vi får tiden att räcka till.

Annons

Har du notifications på mejlen i mobilen eller är du en sådan som kan stänga av?

– Jag låter det plinga till, vill inte vara bromsklossen som skapar flaskhals på jobbet. Det stressar mig inte. Jag blir mer stressad över att inte svara på mejl.

ELLE intervjuar Marina Kereklidou

Hur hanterar du höga krav och prestationshets?

– Med ångest, haha! Ingen har väl haft hårdare krav på mig än jag själv. Men i dag är jag min egen bästa vän, en sådan som faktiskt inte dömer så hårt. Att skaffa familj har varit en viktig del i mitt liv, jag har prioriterat det, anpassat mitt jobb för att det ska fungera och dragit ner på helgarbete. Det blir lite grann ändå, men inställningen är annorlunda. Jag är fortfarande en prestationsmänniska, men jag räknar med att hinna andas också.

Annons

Och när det kommer till skapandet?

– När strömmarna går åt ett håll är det spännande att vara den som vågar göra tvärtom. Men ibland tänker jag att det skulle vara så enkelt att gilla det som 95 procent av alla andra gillar, och naturligt skapa därefter. Det finns egentligen inget egenvärde i att vara eklektisk eller ha en raffinerad smak med sina små anhängare av den. Jag har insett att det här med att lyckas handlar väldigt mycket om att ha tajming i takt med sina egna förutsättningar just då.

Tips om en känner att det är svårt att räcka till?

– Bäst är inte alltid mest omtyckt. Dra ner garden, det viktiga är att göra det bästa man kan göra av förutsättningarna. Det är inte någon tävling, och en sak som är säker är att det är ensamt på toppen. Att bara vara är viktigare. Ta det lugnt, det blir bra, du kommer att hitta din väg. Jag önskar att någon hade sagt det till mig.

Tankar kring din bransch i ljuset av #metoo?

Annons

– Det handlar tyvärr inte om en bransch, utan om alla branscher där människor med makt utnyttjar sin position. Det är en revolution som pågår. Att sätta ett namn på det gör det lättare att prata om det, och att sätta stopp för det. Jag är väldigt stolt över det som händer just nu, det är inte en dag för tidigt.

Synsams creative director Marina Kereklidou

Var hittar du inspiration?

– I mina förebilder. Att skaffa sig nya förebilder för varje jobbig situation är viktigt. Mentorer och vänner som delar med sig av både jobb och livserfarenheter. Vi är i livet för att lära, inte för att göra samma misstag två gånger. Välmående handlar om att vara intakt, sann, jordad och öppen.

Drömperson att klä med ett par snygga bågar?

– Alla är drömpersoner. I höstas åkte vi på eye fashion-turné med våra utbildade stilexperter och besökte tolv städer, från Malmö till Kiruna. Det var en fröjd att se alla ansikten som lyste upp när de hittade rätt båge. Utöver sin basglasögongarderob be-höver man ju något som sticker ut. Själv har jag en glittrig smaragdgrön båge från Gucci. Den gör jobbet och kan konsten att pigga upp en dämpad dag.

Foto Beata Holmgren/Studio Emma Svensson

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons