Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Margaux vill nå ut med rätt information om corona

14 mar, 2020 
AvEmma Castman
Margaux Dietz nyttjar sina sociala kanaler för att nå ut med samhällsinformation till unga. Tidigare i veckan livesände hon en av Folkhälsomyndighetens presskonferenser – med målet att upplysa en yngre målgrupp om det rådande corona-läget.
Annons

Just nu arbetar människor världen över med att begränsa smittspridningen av coronaviruset covid-19. I Sverige håller Folkhälsomyndigheten dessutom kontinuerliga pressträffar för att informera allmänheten om läget.

Under en av de här träffarna valde ELLE:s influencer Margaux Dietz att nyttja sina sociala kanaler för att även nå ut med samhällsinformationen till en yngre målgrupp. Den 12 mars livesände hon nämligen hela Folkhälsomyndighetens presskonferens på sitt Instagramkonto.

”Det cirkulerar många rykten och felaktigheter kring coronaviruset och hur man bör hantera det på sociala medier, och jag har själv svårt att i det forumet hitta korrekt information. Då jag vet att många av mina följare inte följer traditionell media ville jag ta tillfället i akt att sprida Folkhälsomyndighetens egen information i mina kanaler”, kommenterar Margaux i ett pressmeddelande.

Frågestund med expert

Efter presskonferensen initierade även Margaux en frågestund tillsammans med den biträdande statsepidemiologen Anders Wallensten. Det gjorde det alltså möjligt för hennes följare att få svar på sina corona-frågor av en riktig expert.

Annons

Delar av resultatet har Margaux publicerat på sin Youtubekanal, och där går det se att frågorna som Anders Wallensten fick svara på handlade om allt från Sveriges beredskap till hur man ska tänka kring spädbarn och corona.

– Hittills kan man inte säga att man har sett någon särskild fara kring graviditet eller spädbarn. Det är äldre som drabbas hårdast, svarar Anders till exempel på en av frågorna.

Här kan du se videon i sin helhet.

Startade Partitempen 2018

Det är inte första gången som Margaux använt sina sociala kanaler till att nå ut med samhällsinformation till unga. Inför valet 2018 startade hon Partitempen, en Youtube-serie där hon intervjuade samtliga av de dåvarande partiledarna – med målet att på ett nytt och lättsamt sätt få unga att intressera sig för politik, och slutligen ta steget att rösta.

I skrivande stund har Margaux drygt 380 000 följare på Instagram, och 279 000 prenumeranter på Youtube.

Foto: Eva Tedesjö/DN/TT

LÄS MER:

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Annons