Annons

Annons

Just nu-intervju: Cecilie Bahnsen



Generation feminin. Skandinaviens nya fixstjärna ansluter till en ny våg av kvinnliga designer med ett modernt, romantiskt uttryck – och en egen agenda.

Av Susanna Strömquist

Danska Cecilie Bahnsen har på kort tid dragit den internationella modeelitens blickar till sig med ett modernt, poetiskt uttryck där volym och hantverk spelar huvudrollen. Höstens uppmärksammade kollektion i svart och vitt med grovstickat, kviltat, tyll och brodyr i lager på lager har en lätt känsla av sekelskifte. Feminint och romantiskt – men samtidigt stadigt förankrat här och nu med sockor i grova kängor.

Annons

– Inspirationen bygger på katolska skoluniformer. Jag gillar känslan av lager på lager i silhuetten, att man sätter flera plagg på varandra. Jag kombinerar gärna feminina, lätta material som organza, siden och tyll med ett pojkaktigt uttryck, säger hon.

Cecilie Bahnsen fick en minst sagt flygande start när hennes debutkollektion för ett par år sedan plockades in i sortimentet på Dover Street Market i London, en av världens främsta referensbutiker.

– Det var en drömstart, jag visade i ett showroom under London Fashion Week och Dover Street Market var på jakt efter nya namn just då. Tajmingen var perfekt. De två första kollektionerna såldes exklusivt hos dem, säger hon.

Sedan dess har hon hunnit premiärvisa på catwalken i Köpenhamn, vunnit designpriset Dansk Design Talent – och tagit sig ända till finalen i en av världens tyngsta internationella talangtävlingar, LVMH Prize.

När vi träffas i Cecilies rymliga designstudio i Köpenhamn, som är lika skandinaviskt lågmäld som designern själv, har hon nyligen varit i Paris för att presentera höstens kollektion i LVMH:s showroom tillsammans med sina medtävlare.

– Det var en otrolig upplevelse att få träffa inköpare och designer från hela världen! Allra roligast var det när Nicolas Ghesquière från Louis Vuitton kom förbi och tittade och kände länge på plaggen.

När vinnaren utses ska hon som en av åtta designer presentera sin kollektion för en blytung jury med designer som Karl Lagerfeld, Phoebe Philo, Maria Grazia Chiuri och Jonathan Anderson.

– Av dem ser jag allra mest fram emot att träffa Phoebe Philo. Hon förstår verkligen den kvinnliga garderoben, hur man vill klä sig på jobbet och för speciella tillfällen. Hennes design har alltid en personlig touch och avspänd känsla samtidigt som den osar lyx och kvalitet. Hon är dessutom en stor förebild när det gäller att balansera karriären och familjelivet, säger Cecilie Bahnsen.

Hon hade själv noga tänkt igenom möjligheten att kombinera pressen i dagens skenande modekarusell med ett privatliv innan hon med gedigen erfarenhet från den internationella modevärlden beslutade sig för att starta eget. Efter studier på designskolan i Köpenhamn arbetade hon ett och ett halvt år för John Galliano i Paris. Sedan satsade hon på en masterexamen på prestigefyllda Royal College of Art i London och efter det arbetade hon i fyra år som designer för Londonmärket Erdem.

– Det var inspirerande att se hur ett litet företag på kort tid kan växa och bli välkänt. Men det var också det hårdaste tempot någonsin. Det var aldrig ledigt – men jag lärde mig väldigt mycket, säger hon.

När Cecilie fick chansen att tillbringa några månader i Japan tillsammans med pojkvännen, som är grafisk designer, passade hon på att tänka igenom vad hon ville göra när hon startade eget.

– Efter att ha arbetat för andra i så många år behövde jag definiera för mig själv vem jag är. Vad jag ville skapa, på vilken nivå och var i världen jag ville etablera mig.

Valet föll på hemstaden Köpenhamn och en liten, koncis kollektion med inslag av hantverk.

– Jag kände starkt att jag ville förändra takten för hur jag designar och jobbar. Försöka skapa kollektioner som är mindre och mer exakta för att kunna lägga mer tid på varje enskilt plagg. Hade jag stannat i London hade all energi gått åt till att betala hyran. Först var jag nervös att jag skulle hamna vid sidan om, men skandinavisk design står högt i kurs och det har hittills bara varit positivt för mig att marknadsföra mig som Köpenhamnsbaserad, säger hon.

Höstens kollektion består av 22 plagg. Det är den första som presenterats på catwalken. På översta våningen i Operahuset i Köpenhamn med ett stort glasparti och utsikt över staden i bakgrunden.

– Jag var så stolt och rörd. Det var väldigt känslomässigt!

Den voluminösa, svartvita looken gifter skandinavisk enkelhet med Cecilies passion för uppdaterade hantverkstekniker och jag tycker mig se paralleller till belgiska modeskaparen Ann Demeulemeester och japanska Rei Kawakubo på Comme des Garçons.

– Vad smickrande! Inspirationen är inte medveten, men de är båda två stora förebilder för mig, säger hon.

Samtidigt påpekar hon att hon gärna ser sig själv som en del av en ny våg fristående kvinnliga designer som slagit igenom de senaste åren med en obekymrat feminin look där klänningen, tyll, spets, volanger och traditionellt hantverk med modern udd hör till vardagen.

Hon nämner bland andra Simone Rocha, Molly Goddard och Julie Paskal.

– Det känns så rätt att det har blivit okej att skapa riktigt feminin design. Det är en välbehövlig reaktion mot allt androgynt och alla sportswear-referenser vi sett i modebilden den senaste tiden.

För Cecilie Bahnsen handlar den nya feminina vågen också om behovet av att omdefiniera designerrollen – som ung kvinna i en mansdominerad lyxmodevärld.

– Det handlar om att förverkliga en vision om ett feminint mode för kvinnor – och att göra det på ett sätt som innebär att man både kan driva ett internationellt varumärke och skaffa familj. Att skapa sina egna förutsättningar.

Namn: Cecilie Bahnsen.
Född: 1984 i Danmark, baserad i Köpenhamn.
Debuterade: 2015.
Signaturstil: Feminina volymer, uppdaterade hantverkstekniker och en 
svartvit palett.

3 andra moderna romantiker i generation feminin

Paskal (Julie Paskal)
Simone Rocha
Molly Goddard

Foto Olivia Frølich, Nicolaj Didriksen, Imaxtree

(0)
(0)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 

Annons

Laddar