Höstinredning och baguetteväskan – ELLE listar veckans snackisar
1. Ny krog på kolonilott
Gourmetrestaurangen Smör öppnar igen fredagen den 23 augusti. Platsen är ingen mindre än en kolonilott uppe på Söderhallarnas tak. Förra året fanns Smör, som drivs ihop med Arla, i kioskformat i Axel Landqvists park. På menyn står bland annat smörad kålbuljong och brynt smörglass. Tanken är att restaurangen ska jobba med ingredienser du även kan odla hemma, till exempel potatis, kål och rotselleri.
2. Inredningsmässa i full gång
Formex-mässan drog igång redan tidigare i veckan. Idag, fredagen den 23 är mässans sista dag. Dyk ner in inredningsvärlden och hitta inspiration inför hösten. Som vanligt finns ett fullspäckat schema av föreläsningar du kan ta del av, utöver de cirka 800 utställarna.
3. Maria Westerlind i designsamarbete
Maria Westerlind är en svensk designer som verkligen ÄLSKAR klänningar och kjolar i alla former och har gjort det till sitt signum. Nu släpper hon en kollektion ihop med MQ som består av hela 45 plagg som kommer att släppas i olika omgångar, med start denna vecka. Förutom klänningar och kjolar innehåller kollektionen ytterplagg, kappor och jackor, smokingkavaj med matchande byxor och fina stickade tröjor. Läs mer här >
4. Richard Allan på H&M
På tal om designsamarbeten! H&M har teamat upp med det lilla brittiska varumärket Richard Allan i sitt senaste samarbete. En stil som passar höstens mode perfekt med sin underbara palett av ingefära och pumpa blandat med starka, svartvita, grafiska mönster. Midikjolar, långskojortor och scarfs är några av godbitarna. Säljs i utvalda butiker och online från den 22 augusti. Läs mer här >
5. Ettårskalas i Kungsträdgården
Det japanska klädvarumärket Uniqlo öppnade sin första butik i Sverige den 24 augusti förra året. Butiken ligger i Kungsträdgården i Stockholm och i helgen firas ettåringen. Aktiviteter, erbjudanden och giveaways utlovas i butiken mellan den 23-25 augusti. I kampanjen Thank U syns kunder, personal, samarbetspartners och ambassadörer i sina favoritplagg från butiken.
6. Trendväska i ny kollektion
Vagabond fortsätter utöka sitt sortiment med väskor och accessoarer. I höstkollektionen presenterar de sin L.A. Bag, en revival av 90-talets populära baguetteväska, med sin avlånga form och korta axelrem. Kommer i färgerna svart, saddle och mörkbrun i både slät variant och croco-präglat läder. Säljs hos utvalda återförsäljare, i Vagabondbutiker och online.
7. Myskollektionen är här
Granits premiumkollektion Muted Tones lanserades online redan den 15 augusti. Men för dig som är en sån som gärna vill klämma och känna på materialen så har kollektionen nu även landat i butik. Kollektionen, som är framtagen med inspiration från naturen, består av bäddset, lakan, gardiner, sängkappor, mohairplädar och kuddar. Allt för att maxa höstmyset!
8. Nya lurar i höstens trendfärger
Lagom till höstmodets primetime släpper Urbanears sina lurar Plattan 2 Bluetooth i tre nya färger: Beige, lilablå och brunt. Lurarna är trådlösa och har över 30 timmars batteritid. Den tillhörande kampanjen som fått namnet Born to be heard frontas av influencern Freja Wewer, modellen Brian Whittaker, stilprofilen Elyanna Banes Sanchez och modellen Emily Bador.
9. Dubbelt upp med portabla högtalare
Vi fortsätter på tema ljud! Sydney och Brisbane är namnen på varumärket Urbanistas nya portabla högtalare. Sydney är den lilla av dem med en speltid på fem timmar. Fördel är att den är vattenresistent (läs: ej helt vattentålig. Du kan alltså inte bada med den). Storasyskonet Brisbane har dubbelt så lång speltid och är också vattenresistent. Båda två går dessutom att parkoppla!
10. Populära sminkmärket kommer till Sverige
Det hypade amerikanska sminkmärket Milk kommer till Sverige under hösten! Produkterna, som ofta kommer i sticks, kommer att säljas på Sephora. Milk är både veganskt och Leaping Bunny-certifierat, vilket betyder att produkterna inte är testade på djur. Bästsäljarna är bland annat deras volymmascara Kush, primern Hydro grip primer och ett gäng foundations och skin-tints.
11. Pudrig not i unisexdofter
Celine och chefsdesignern Hedi Slimane lanserar under oktober 2019 en exklusiv kollektion doft – självklart i stilren, minimalistisk Celine-anda. Under namn som Parade, Saint Germain des Prés, Dans Paris och La peau nue har Hedi samlat dofter där alla bär med sig en gemensam nämnare – nämligen en pudrig not. Precis som DNA:t i hans design är dofterna unisex och leker med föreställningar om vad som uppfattas maskulint och feminint. Läs mer här >