Populärt: SerietipsTrenderFilmtipsIntervjuer

Hon ligger bakom stylingen av alla programledare under OS

24 feb, 2018 
AvLisa Arnell
För hår, smink och garderob till alla programledare under OS står stylisten Pilar Chira Steinborn. Här berättar hon om förberedelserna inför det enorma eventet och utmaningen med styla över 200 experter i tv-rutan och personer ur produktionen.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

På söndag avslutas årets olympiska spel från Peyonchang. För svensk del har det varit idel framgångar och överraskningar – och allt har gått att följa på Eurosports olika kanaler.

Vi har fått tillgång till en längre intervju med kvinnan som stylat alla personer som synts i Eurosports tv-sändningarna från OS, stylisten Pilar Chira Steinborn. Hennes roll är att ansvara över och leda teamet som hanterar stylingen av alla kanalens experter och programledare. Totalt är det 180 personer, varav 26 syns i rutan varje dag, både i Sverige och internationellt.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Och det är ingen nybörjare i sammanhanget vi talar om, Pilar Chira Steinborn har arbetat med både Super Bowl, Oscarsgalan och Golden Globe men säger att OS toppar allt som hon någonsin har jobbat med.

Hur är de olympiska spelen jämfört med andra stora events du har arbetat med?

– Det är min styrka, min grej är att arbeta med artister, personligheter och kändisar. Det är det jag har gjort i mer än 20 år. Det här är mina första olympiska spel och det är precis vad jag trodde att det skulle bli. Det har varit jättekul och väldigt hektiskt. Man måste tänka på alla olika platser och studios och hur det rent logistiskt går ihop, utöver det krävs eftertanke vad gäller hudvård, olika europeiska hudtoner och olika förutsättningar för de olika sändningarna. Storleken på eventet är inga problem, om du har ett bra team kan du göra vad som helst.

Annons

Har du någon egen favorit bland Eurosports alla experter?

– Jag är en stor fan av Peter Forsberg. I en intervju med Sveriges största tidning berömde han kvaliteten på service och omsorg som de fick här, han tackade personligen mig när vi träffades, och gav mig en stor kram!

Har några av de olympiska lagen fångat din uppmärksamhet lite extra?

– Kreativitetspriset går definitivt till norska herrlaget i curling och deras byxor – jag är ett stort fan av chockeffekten. Jag tycker att det är spännande och fantastiskt, de sticker verkligen ut. Från ett stilperspektiv har USA, med sin Ralph Lauren Après-ski-stil på kläderna, verkligen fått till det i år. De har lyckats gifta ihop stil med funktionalitet.

Finns det något svenskt modevarumärke du gillar eller föredrar?

– Topp två bland svenska märken är Filippa K och Rodebjer för kvinnor och Tiger of Sweden och Eton skjortor för män.

Annons

Finns det några svenska modevarumärken som burits under OS, inte bara av de svenska experterna?

– Förutom Filippa K och Rodebjer så har vi även använt kläder från H&M, Daisy Grace, Twist & Tango, Hunky Dory och Ellos.

Är det några av de experter du stylat som sticker ut?

– De som stuckit ut mest bland de svenska experterna är Therese Borssén, Anja Pärson och Magdalena Forsberg, alla före detta atleter som har en medfödd känsla för stil och kommer hit med en stilfull personlighet. De äger looken. Bland männen sticker Jonas Karlsson och Peter Forsberg ut.

Eurosport at PyeongChang2018 on February 21, 2018 in Pyeongchang-gun, South Korea.

Berätta om den planering som sker innan och hur allt börjar?

– När vi började var vårt främsta fokus att skapa en relation med Eurosports experter. Efter det behövde vi fokusera på de faktiska produkterna och vilka varumärken som skulle passa. Vi har ett brett utbud av experter från flera länder och vi behövde ta hänsyn till olika stilar och trender. Länderna har till exempel olika uppfattningar om vissa varumärken, vi ville inte klä dem i märken som skulle få dem att känna sig obekväma eller verka fel på TV i sina hemländer, så det var viktigt att vi började prata med dem om deras look och vad de är bekväma i.

Annons

Därefter behövde vi se över vårt utrustningsbehov, det vill säga alla stylingverktyg, många tänker inte på var allt kommer ifrån, stylisterna brukar vanligtvis ha sina egna verktyg och vi skulle normalt betala en avgift för det – men vårt team var tvungen att resa långa sträckor, så vi fick leta upp allt själva på plats. Vi gick i de koreanska butikerna för att hitta locktänger i alla olika storlekar, hårtorkar och plattänger, allt som man normalt tar för givet. När man gör så mycket styling, arbetar dygnet runt i 17 dagar, och kör tvåskift  så var vi även tvungna att köpa back-ups till allt om något skulle gå sönder.

Hur gjorde du för att lära känna alla Eurosport-experter på alla marknader?

Det var faktiskt väldigt spännande. Först introducerades jag till alla via e-post och sen började vi lära känna var och en av dem. För att göra detta effektivt genomförde vi fyra FaceTime-intervjuer. Att kommunicera ansikte mot ansikte var viktigt och det fick dem att förstå att det skulle vara en smärtfri process. Vi gick tillsammans igenom ett kort frågeformulär för att förstå vad de gillar och inte gillar. Det är det viktigaste för mig som stylist, att förstå deras personligheter. Även om en man bara har på sig en skjorta, en tröja, en slips, en näsduk, så är varenda en unik.

Annons

Den andra utmaningen vi var tvungna att hantera var att vi hade ett brett utbud av kroppstyper med allt från tidigare idrottare med atletiska kroppar till mer slanka programledare och experter. De har alla olika stilar för att passa deras kroppstyper.

På FaceTime utvecklade vi snabbt våra relationer med experterna. När du börjar prata med dem börjar du förstå hur de tänker, och snart kan du komma tillbaka med lösningar och stilalternativ,  det hjälper till att bygga förtroende. De står framför kameran, så det är viktigt att vi får det rätt!

Efter intervjuerna bad vi dem dela bilder på sociala medier som speglar deras livsstil, familjestunder och så vidare, så att vi kan få en bättre förståelse för deras stil och hur de bär saker. Är de mer konservativa eller avslappnade?

Skiljer man på klädvalen för kvällsshowerna och de dagliga sportsändningarna?

– Ja, vi måste tänka både på stilen på de olika marknaderna och vilken tid programmet sänds. Till exempel är våra kvinnliga programledare i kvällsshowen i Sverige mer underhållningsdrivna så de har lite mer glada mönster, krås och veck. Morgonshowen skulle inte ha det eftersom känslan är annorlunda där, inte bara ur ett programledarperspektiv utan även ur tittarnas perspektiv och deras förväntningar.

Annons

Hur mycket får experterna tycka till om sin outfit på tv?

– De är en väldigt stor en del av processen, jag skulle säga att det är 60%  min åsikt och 40% deras. Jag erbjuder valmöjligheter och skapar en ”on-air look”, ibland bollar de tillbaka, till exempel kan de säga: ”det här är inte jag idag.” Vi tar feedbacken på allvar eftersom det kommer att synas på tv om de inte är bekväma. Å andra sidan kommer några av våra experter och säger: ”Ta mig dit du vill ta mig. Jag har aldrig haft en riktning innan”, och då har de ändå jobbat framför kameran i flera år.

Hur hjälper du experterna att hantera kylan?

– En av de lösningar jag är mest stolt över är den för Jonathan Edwards (i Storbritanniens sändning, reds anm), han står ibland uppe på taket på studion i hård vind. Vi måste hålla oss inom IOC-reglerna och har en stilguide som har godkänts, så vi kan inte avvika från det. Det finns ett begränsat antal logotyper som vi kan ha i det visuella och ett begränsat antal plagg vi kan sätta på någon eftersom vi bara tillverkat fem olika delar. Så här på plats köpte vi en USB-laddningsbar värmeväst som han bar under. Det fungerade briljant och nu är han mycket bekvämare.

Annons

Hår och makeup under ett vinter-OS

Hur har ni tänkt kring val av hudvård och makeup?

– I den här tuffa miljön är hudvård väldigt viktigt. Vi arbetade med specifika märken som såg till så alla våra experter fick hudvård och smink-kit. Det är inte bara att sminka på någon och skicka dem ut i vinden och förvänta sig att de ska se strålande ut!

Vi handplockade hela paketet för att skapa en uppsättning med ögonbalsam och återfuktare. Var och en av våra experter hade ett kit som innehöll hudvård, smink och ansiktsservetter. Så om vi inte lyckades träffa dem, eller om de åkte mellan olika platser, så kunde de klara sig själva.

Från bitande kyla till hård studiobelysning, hur har du hanterat förändringen i miljöer?

– Oljebaserat smink är perfekt för inspelningsstudios med varma lampor, men också för tuffa väderförhållanden. Eurosports the cube-studio är också en intressant historia eftersom det är så varmt med alla lampor… Vi var tvungna att använda svettlappar som man sätter i armhålorna och pappershanddukar av hög kvalitet för att absorbera upp överflödig olja i ansiktena. De flesta stylister skulle nog bara använda en puderpuff, men den var inte tillräckligt absorberande så vi var tvungna att tänka till.

Eurosport at PyeongChang2018 on February 21, 2018 in Pyeongchang-gun, South Korea.

Vilka hudvårdsprodukter och varumärken har du använt för OS och/eller dig i Sydkorea?

– Främst har det varit Embryolisse Skincare, MAC Cosmetics, Virtue Labs hair care och Ecru New Yorks torrschampoo och texture spray samt Illamasqua faux eyelashes som har klarat sig fint i alla element, både inomhus och utomhus.

* * *

De sista sändningarna kan du se i Kanal 5 och Kanal 9, och alla repriser på tävlingarna från OS i Pyeongchang kan streamas på Eurosport Player. Avslutningscermonin startar kl 12.00 på söndag (Kanal 5). Intervjun är gjord i samarbete med Eurosport.

Pressbilder och foto: Getty

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons