Hållbara modemärket Rave Review i intervju i ELLE

Rave review
”Blommiga lakan, spetsgardiner och rutiga filtar. 
Den här duon kan konsten att omvandla gammalt till nytt 
och åtråvärt.” Så löd en del av motiveringen när Rave Review mottog H&M och ELLEs nykomlingsstipendium 2019. 
Vi träffar dem i designstudion i Hökarängen 
ett år senare, för en update.
Annons

Designstudion är fylld till bredden med textilier som snart ska förvandlas till nya åtråvärda skapelser. Det har gått snabbt sedan Josephine Bergqvist och Livia Schück träffades på Beckmans Designhögskola för snart tre år sedan. Över en öl på Stage i Stockholm bestämde de sig för att starta ett varumärke.

Annons

– Vi pratade uppgivet om vår framtid och jag sa ”vafan – jag vill jobba med re-make. Vi gör ett märke!” berättar Livia.

Siktet inställt på Årets Designer

Idag är Rave Review ett av få märken som gör re-make på ett kommersiellt gångbart sätt. Det senaste året har även internationella inköpare fått upp ögonen för märkets unika design och nyskapande arbete och i dag säljs Rave Raview bland annat via de prestigefulla onlinebutikerna Matchesfashion, Browns och LN-CC.

Annons
Josephine Bergkvist och Livia Schück, Rave Review
Josephine Bergkvist och Livia Schück.

– Finns man där, så leder det till annat. Vi har valt återförsäljare som kan ge oss någonting mer än bara försäljning, en möjlighet att nå ut och få trovärdighet också, berättar Josephine.

Vad har ELLE-priset betytt för er det här året?

– Det var en milstolpe för oss. När Emelie Janrell vann Årets nykomling 2018 sa vi: ”nästa gång vinner vi det där priset” – vilket vi gjorde! Det betyder jättemycket såklart, speciellt inom Sverige. Det är fantastiskt att vi kan nå ut till fler i och med priset. Det är ett pris som betyder något, men framför allt är det ett erkännande. Vi räknar med att vinna Årets designer inom tre år!

Annons

Upplever ni att det har gått för snabbt?

– Det är inte så att vi försöker hålla utvecklingen nere, men vi växer långsamt. Vi har vuxit snabbt när det gäller erkännande och press, men det går långsamt att bygga upp en produktion, den är komplicerad, avancerad och dyr – i alla fall på det sättet vi skapar. Det finns inga snabba pengar i det. Det är därför det har tagit tid. Som vår rutiga plädkappa som alla hypade, den var så hypad att vi blev kopierade av kinesiska företag – men för oss tog det ett år innan vi började sälja den. Så det har gått långsamt på det sättet. Det handlar om pengar i slutändan för att vi ska kunna växa snabbare, men vi har bevisat att vi kan producera våra kollektioner och att vi inte bara är en fin visningskollektion. På det sättet är vi nu redo att ta in investerare i företaget.

Rave Review i intervju i ELLE
Pia (till vänster): Klänning, 10 650 kr, och väska, 5 300 kr, båda Rave Review. Camilla (till höger): Denimtopp, 4 260 kr, och kjol, 4 795 kr, båda Rave Review.

Vad går bäst för Rave Review?

– Det som folk gillar med oss är de plagg som är galnast och dyrast. Det är så himla skönt att arbeta mot det, i stället för att arbeta för ett företag som bara ska göra så ”normalt” som möjligt och så billigt som möjligt. Det är så underbart, rent kreativt, att veta att ”okej, folk gillar faktiskt det här och köper det förmodligen inte för att det ligger något brand value i det”. Folk köper det för att de aldrig har sett något liknande tidigare. En vanlig t-shirt går inte lika bra för oss – våra kunder köper inte in sig på vårt märke för att ha vår logga på sig. De vill i stället ha någonting annat.

Annons

Hur ser er designprocess ut?

– Idéerna kommer först. Nu har vi fått retro-täcken levererade – av dem blir det något för A/W 2020. Vi har mycket idéer kring ytterplagg, det har blivit vår grej som vi kommer att fortsätta utveckla ännu mer. Sommarkollektionerna är alltid lite svårare – vi gillar att bygga på ytterplagg. Men vi har gjort en trenchcoat som förhoppningsvis blir något slags sommarstaple med lång livslängd. Vi samarbetar med Björkåfrihet (tidigare Emmaus), Myrorna i Göteborg och Textilreturen i Ullared. De sorterar ut textilier till oss som de inte kan använda. Det är tacksamt, hemtextilier finns det mycket av. Sedan är det alltid ett problem att hitta tillräckligt mycket, till bästa kvalitet. Men även det går framåt.

Vad händer framöver för er?

– Vi är sugna på att ha modevisning Paris, men det är lite för tidigt för oss än. Det får komma om ett par säsonger. Köpenhamn är på gång – ingenting är spikat än, men det är väl det vi siktar på, att visa vår nästa kollektion där. Det är otroligt mycket jobb bakom en visning, men det ger så otroligt mycket.

LÄS MER:

Annons
Dela på:

Annons

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE:

Laddar