Annons

Annons

Forskare: Det är dina vänners fel (eller förtjänst) att du går upp i vikt



Svårt att hålla vikten? Det kanske är din omgivning det är fel på – inte dig!

Personerna du omger dig med kan ha stor inverkan på ditt midjemått. Det är nämligen de som ofta påverkar vad, när och hur du äter – och huruvida du går upp eller ner i vikt.

Susie Burrell, en av Australiens mest framstående dietister, har identifierat fem grupper av människor i ditt liv som kan avgöra dina matvanor. Hon hänvisar till den omfattande studien ”Framingham Heart Study”, som publicerades i New Englad Journal of Medicine för några år sedan och följde 15 000 personer under 65 år. Studien visade att om en person drabbas av fetma ökar risken att hens vänner också blir överviktiga.

Annons

Sedan är ju smaken (och viljan) som baken – olika. Vissa vill gå upp i vikt och vissa vill gå ner. Nedan är de fem grupper som studien identifierade som de som har mest påverkan på din vikt.

Läs också: Mia Skäringers viktiga markering efter utseendepiken

1. Dina vänner
Om du oftast träffar dina vänner över restaurangmiddagar, afterwork-drinkar eller snacksfyllda filmkvällar är risken stor att era midjemått ökar. Ses ni däremot på en promenad eller träningsdejt kan ni istället påverka varandra åt andra hållet.

2. Dina barn
Barn brukar ha många synpunkter kring vad som serveras hemma och för att slippa laga dubbla måltider ställer småbarnsföräldrar ofta fram barnvänlig mat – som sällan är särskilt kalorisnål – på middagsbordet. Och vilken förälder har inte ätit upp barnens rester för att slippa slänga dem?

3. Din partner
Sambokilon är ett välkänt begrepp. När vi stadgar oss tenderar vi nämligen ofta att sitta hemma mer, njuta av romantiska middagar och kanske slarva med träningen. Det är också lätt att smitta varandra med dåliga vanor – öppnar din partner en påse chips är det ju nästan omöjligt att inte smaka…

4. Dina kollegor
Vi tillbringar ofta större delen av vår vakna tid på jobbet och äter ihop med våra kollegor. I kombination med ett stillasittande jobb kan då flottiga takeaway-luncher och ständiga fikaraster ge en negativ inverkan på vikten – särskilt om det dessutom står en godisskål framme och frestar.

5. Din släkt
När vi träffar våra syskon, föräldrar och äldre släktingar tenderar vi att ofta återgå till barndomens matvanor – och som punkt 2 påpekar handlar det sällan om hälsomat. Mormor envisas fortfarande med att baka sju sorters kakor när ni ses – och du känner dig tvingad att smaka alla.

Källa: Bodyandsoul.com.au
Foto: IBL

Artikeln publicerades först på Femina.

 

(465)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 

Annons

Laddar