Annonssamarbete med Acast

Drömmer du om en podd – 5 tips för att lyckas

Drömmer du om en podd – 5 tips för att lyckas
Podden är den nya bloggen och de flesta av oss har en podd i öronen dagligen! Men att starta en egen podd och nå ut – är inte det lättaste. Vi har tagit hjälp av Cassandra Klatzkow, Nadia Kandil och Elsa Ekman från podden Det Skaver som ger sina bästa tips för att lyckas.
Annons

1. Stick ut med innehållet

Börja med att fundera på vad som gör just din podd så speciell och vad din poddnisch ska vara. Vill du prata om skönhet, mode eller spökhistorier – och hur ska du göra för att fånga lyssnarnas intresse?
– Gräv där du står, ofta behöver man inte leta långt borta för att hitta engagerande och intressanta samtalsämnen som berör. Är det något som ligger dig varmt om hjärtat känner förmodligen fler så. Däremot kan det vara svårt att sticka ut bland alla poddar som finns idag – så låt det ta tid att utvecklas. Bolla med vänner och hitta nya infallsvinklar tills du har hittat ett hål i poddmarknaden, tipsar Nadia Kandil.

2. Skapa personlighet

Vem du ska starta podden ihop med och vilken musik ni ska ha som jingel är lite av poddens själ – svåra, men väldigt viktiga beslut att ta. En musikjingel blir en identitet, därför är det viktigt att välja musik som talar till dig och som på något sätt känns som det podden vill förmedla.
– Musik sätter sig i folks minne och det är tryggt med något som är återkommande. Precis som med sin favorit tv-serie där man sjunger med i trailern, detsamma gäller ju poddar, berättar Cassandra Klatzkow.
När det kommer till vem eller vilka man ska podda med så menar Cassandra att det inte helt självklart att ni måste varit bästa kompisar i många år för att ha något intressant att prata om.
– Vem du ska starta podden med beror ju såklart helt på vilket tema podden har, men man behöver absolut inte vara bra vänner för att ha en podd ihop även om det såklart är kul! Jag hade rätt nyligen lärt känna Nadia och Elsa när vi bestämde oss för att starta den här podden. Jag tror det är en superfördel för den sorts podd vi gör att vi inte känt varandra i många år.

Nadia Kandil, Elsa Ekman och Cassandra Klatzkow ligger bakom podden Det Skaver. Foto: Rami Hanna

3. Planera – lagom!

Det är alltid bra att planera i förväg. Om din podd är av det mer personliga slaget kan det vara bra att skriva ner roliga anekdoter så att du minns dem. Och kom ihåg att de första sekunderna är avgörande för om du ska behålla lyssnarna, så inled med något riktigt bra.
– Att planera lite innan tycker jag är bra. Men det får inte bli intjatat – man vill ha riktiga reaktioner kring samtalen. Man måste också gå mycket på känsla, har det varit massa roligt som hänt i helgen så kan det vara kul att prata om det spontant. Mår man piss så passar man på att prata om ångest och hur man mår, berättar Elsa Ekman.

4. Det viktiga namnet

Kanske det allra knepigaste av allt på vägen till att bli med podd – man vill ju sticka ut och bli ihågkommen på samma gång. Och samtidigt vara lite fyndig.
– Du vill ha ett namn som sticker ut och som är lätt att komma ihåg och som relaterar lite till vad podden handlar om. Men även här, låt saker ta tid – bolla, tänk, analysera tills du kommer fram till något, berättar Nadia Kandil.

5. Så startar du en podd

När du väl satt grunden som vem du ska podda med och vad den ska heta, så återstår hur du ska nå ut med din nya podd. Acast Open erbjuder alla poddskapare, stora som små, åtkomst till världens mest sofistikerade hostingverktyg. För första gången någonsin kan alla poddar, oavsett storlek, använda sig av Acasts verktyg. Så nu kan du starta podd med ett knapptryck. Acast Open riktar sig till vem som helst som vill starta en podd, oavsett om det är första gången, eller om man vill ta nästa steg i sin poddkarriär. Acast Open finns i tre olika nivåer varav en är en gratisversion.

Nu har du som läsare hos ELLE möjlighet att få ett gratis Acast Open-medlemskap under 6 månader som ger dig åtkomst till flera bra verktyg för din podcast. Använd koden ELLE som ger dig åtkomst till Influencerpaketet. (Värde 1400kr)

Med smarta verktyget Acast kan alla starta en podd – som nybörjare har det aldrig varit enklare.
Dela på:

Annons

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE:

Laddar