Annons

Annons

Björn Borgs chefsdesigner Mija Nideborn: ”Vi har inspirerats av 70-talets sport”



Björn Borg visar sin höstkollektion i säsong under torsdagskvällen. Visningen kommer att äga rum på Kungliga tennishallen. Vi tar tempen på märkets chefdesigner Mija Nideborn inför presentationen.

Berätta lite kort om inspirationen bakom och arbetet med kollektionen och visningen?

– För kollektionen Björn Borg Signature Collection är inspirationskällan ganska självklar – när vi producerade alla kläder till filmen Borg passade vi även på att skapa en liknande kollektion, men anpassad efter dagens konsumenter och aktuell modebild. Vi har helt enkelt inspirerats av 70-talets sport- och tennismode men anpassat det med modernare material och passformer.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Hon fortsätter.

– För vår Main Collection till hösten är inspirationen maximal-minimal – det betyder att vi vill maximera funktionaliteten i plaggen men hålla designen enkel. Vi vill att användaren ska känna sig snygg men ha maximal funktionalitet i plaggen.

Vilka är höstens nyckelplagg ur Björn Borgs kollektion?

– I Signature Collection är det klassiska track suits i snygga färger. I huvudkollektionen är det våra funktionella träningsplagg – exempelvis våra tights där vi använder materialet Vita Carvico – ett hållbart tekniskt material som skapas genom återvinning av andra konsumentprodukter och som är väldigt funktionellt och tål maskintvättning bättre än många liknande material. Det bidrar till ökad kvalité och längre livslängd på plagget.

Vem är Björn Borgs drömkund?

– Kanske ett ganska tråkigt svar, men jag tycker Björn Borg under sin storhetstid hade varit en bra kund. Jag inspireras ofta av det opretentiösa som skapas när en naturlig person drar på sig något enkelt. Björn är ett bra exempel som bar upp dåtidens mode på ett eget men fortfarande naturligt sätt.

Vad betyder Fashion Week Stockholm i dag?

– Vi visar inte varje säsong, utan bara när vi har något verkligt speciellt att visa upp. För oss blir det en möjlighet att visa våra produkter för både svenska och internationella media på vår hemmaplan. Den här säsongen tar vi över Kungliga Tennishallen för att verkligen knyta an till vårt DNA.

En kampanjbild från Signature Collection.

LÄS OCKSÅ:

6 visningar att se fram emot på Stockholms modevecka

Det händer under Fashion Week Stockholm – allt om visningarna

Häng med under Fashion Week Stockholm – följ oss i våra sociala medier

(0)
(0)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 

Annons

Laddar