En retuschfri beautyvärld – nu uppmanar modellerna till förändring

Det är ingen nyhet att dagens skönhetsideal kan vara skadliga för den psykiska hälsan. Alla påverkas faktiskt någonstans av modeller och influencers som framstår helt ”perfekta” på sociala medier och i reklam. Dessa skönhetsideal är ofta både orealistiska och ouppnåeliga – mycket på grund av filter och retuschering av bilder, som vi inte ens vet om.
Modeller i beautybranschen öppnar nu upp sig om den ständiga retuscheringen och hur det påverkar dem som individer men också samhället i stort. I en ny kampanj för makeupmärket IsaDora delar modellerna Agnes, Stephanie, Cajsa och Sara med sig av sina upplevelser och tankar kring retusch.
– Min första tanke när jag hör ordet retuschera är press, särskilt på unga människor som känner ett behov av att se perfekta ut, säger Stephanie.

– Ingen kan leva upp till de retuscherade bilderna. Inte ens jag kan leva upp till en retuscherad bild av mig själv. Det skapar en känsla av att den “riktiga” versionen av mig inte är tillräckligt bra, berättar Cajsa.
Men vi går mot ljusare tider, där allt fler sätter ner foten och vill göra skillnad. Och steg ett? En retusch- och filterfri värld.
– Jag tycker att det är viktigt att företag och influencers inte ändrar eller lägger filter på sina bilder. Det är viktigt att visa att ingen är perfekt. Vi har alla skavanker, olika hudtyper och bra eller dåliga dagar, säger Sara.
– Utan retusch och filter skulle världen vara mycket mindre osäker. Företagen behöver starta det här samtalet för att få bollen i rullning, förklarar Agnes.
Det börjar hos företagen
Alla har ett ansvar, men det börjar hos företagen. I spetsen för förändring kring skadliga ideal och retusch har vi Sveriges största makeup-märke IsaDora, som gjort en omfattande re-branding för att möta konsumentens efterfrågan på transparenta och ansvarsfulla skönhetsprodukter.
Som en del av varumärkesidentiteten vill IsaDora visa en mer realistisk och inkluderande bild av skönhet. Som första action väljer de att bli helt retusch- och filterfria.

IsaDora har alltid stått för högkvalitativa, prisvärda produkter och den nya varumärkesidentiteten True Beauty from Sweden förstärker engagemanget för ärlighet inom skönhetsbranschen. Med sitt senaste intiativ True Beauty is Retouch Free vill de lyfta vad retuschering har för påverkan på individen och samhället i stort - och skapa en möjlighet för folk att vara sig själva och sätta sina egna skönhetsideal.

– Företag och varumärken har ett stort ansvar när det gäller att skapa skönhetsnormerna. Att visa finnar, ärr och rynkor skulle ta bort pressen att se perfekt ut, säger Stephanie och fortsätter:
– För mig skulle en retuschfri värld vara en perfekt värld. Folk skulle vänja sig vid att se människor som de ser ut och vänja sig vid tanken att vi duger, utan att vara retuscherade.
I en retusch- och filterfri värld kan de skadliga skönhetsideal ersättas med vad som faktiskt är True Beauty: att vara sig själv.
– Sann skönhet för mig innebär att vara bekväm och trygg i sig själv. Alla är vackra på sitt vis och ska känna sig fria att se ut som de vill, berättar Agnes.

– För mig innebär det att vara sig själv och vara lycklig. Du behöver inte passa in i någonting, säger Sara.
En framtid med reglerad retusch
Hur kan vi, på individnivå, minska den psykiska ohälsan som skönhetsbranschen skapar – och flytta fokuset till att våga se ut som sig själv och vara trygg i det? Tjejzonen, Sveriges största organisation för tjejer, har tagit det ett steg längre genom att starta en namninsamling för att införa en lag som reglerar retuschering av bilder på modeller. Som en fördjupning i sin re-branding och nya kommunikation har IsaDora valt att stötta Tjejzonens viktiga engagemang.
Vill du läsa mer om Tjejzonens initiativ och skriva under? Klicka här!
Vill du läsa med om kampanjen True Beauty is Retouch Free? Klicka här!