Annons

Annons

Ny studie: Att dricka varje dag kan minska risken för demens



Vill du vara frisk på ålderns höst? Då är det tre drinkar om dagen som gäller, påstår forskare. Men ta det med en rejäl nypa salt.

Enligt en stor amerikansk studie minskar ett dagligt alkoholintag risken för demens.

Studien genomfördes vid University of California och följde cirka 1 000 deltagare över 65 i drygt 30 års tid.

Resultaten visade att de som drack upp till tre alkoholenheter om dagen, 5-7 dagar i veckan, levde ett hälsosammare liv som äldre med en lägre risk för demens efter 85 års-ålder. Och det är inte lite alkohol, direkt.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

– Studien pekar inte bara på en minskad dödlighet, utan även ökade chanser för god kognitiv hälsa i hög ålder, säger läkaren Linda McEvoy i en intervju med Daily Mail.

Den stora studien följde över 1 000 deltagare i drygt 30 år.

LÄS OCKSÅ: Här är alkoholen som innehåller flest kalorier

Dock tros flera andra faktorer förutom alkoholen spela in, så det gäller att ta studien med en rejäl nypa salt. Bland annat tenderar personer som exempelvis dricker vin dagligen att ha en bra utbildning med högre lön och tillgång till bättre sjukvård. Statistik visar också att denna målgrupp generellt röker mindre.

Överdriver du din alkoholkonsumtion ökar du i stället risken att drabbas av alkoholrelaterad demens.

Forskarna rekommenderar alltså ingen att dricka mer baserat på studien.

– En del har hälsoproblem som förvärras av alkohol och andra kan inte begränsa sin konsumtion till ett eller två glas om dagen. För dem har alkoholen bara negativa konsekvenser, säger studiens medförfattare Erin Richard till Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: 9 tecken på att du dricker för mycket alkohol

Foto: IBL, HBO 

(9)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar