Annons

Annons

Alessandro Michele: ”När jag växte upp stal jag parfym från mormor och mamma”



Sedan han tog över 
rollen som creative director 
för Gucci 2015 har han revolutionerat modebilden 
– och fått modeälskare världen över att rusa till butikerna. 
Nu tar Alessandro Michele sitt universum 
till en ny nivå med sin 
första doft.

Det finns en tidpunkt i Rom, på våren, strax efter påsk, när hela staden sveps in i en alldeles ljuvlig doft. Den anas från terrasser och genom fönster,
följer med flanörerna längs den antika stadens
gator: liljekonvalj. Alessandro Micheles ögon lyser när han berättar om hemstadens specifika dofter.

– Det är som ett minne som händer om och om igen. Jag brukar säga att nostalgi inte alltid betyder att man vill gå tillbaka till det förgångna. Men det betyder att man är i kontakt med något djupt inom sig. Det är ett ögonblick när man är väldigt öppen för att känna allt, säger han när ELLE möter honom 
i New York.

Läs också: Gucci och Alessandro Michele klär Harry Styles på världsturnén

Och för Michele föds allt i en känsla. Guccis creative director beskrivs ofta som blyg, men pratar med den sortens passion som har förmågan att hypnotisera ett rum – eller en hel värld för den delen. Sedan första dagen på jobbet i början av 2015 har han, utan överdrift, revolutionerat modebilden. Med sin humor, lekfullhet och oväntade blandning av influenser (den som vill följa inspirationsflödet i realtid kollar in hans Instagramkonto @lallo25!) har han inte bara gett Gucci-kvinnan ett nytt ansikte (lika åtråvärt, men utan föregångaren Frida Gianninis mer explicita sexighet), han har dessutom suddat ut gränserna mellan herr- och damkollektionerna.

Guccis nya doft

På höstens catwalk blandades unga män och kvinnor iklädda hans numera karakteristiska mix av ”brittisk adlig excentriker möter intellektuell nörd möter punkig glam girl” – allt samlat under ett japanskt pappersparasoll. En till synes omöjlig kombination, om det inte vore för Micheles närmast magiska förmåga att inte bara fängsla kritikerna, utan även skapa habegär som får kunder världen över att återigen flockas i Guccibutikerna likt insekterna som smyckar hans rikt dekorerade plagg.

Nu är det dags att ge denna kund en doft och – som namnet Bloom antyder – låta hen blomma ut.

– När jag växte upp stal jag parfym från min mormor och mamma. De var besatta av parfymer, det är därför jag älskar parfym. Jag har flera hyllor fulla. Ibland måste jag öppna en flaska och lukta lite, det är som terapi. För det finns något väldigt magiskt inuti en doft. Det är som om varje flaska tillhör en trollkarl. En är full av blommor, en är som man kan känna sig en regnig dag, en är vinter, en är sommar. En är när jag var ledsen och ville vara glad. Varje parfym har en innebörd. Man kan bli någon annan när man sätter på sig en annan parfym, säger han.

ELLEs Katarina Matsson mötte Alessandro Michele i New York

Om hans kollektioner är fyllda av dolda budskap och intrikata referenser är Bloom raka motsatsen: en klassisk, blommig och fräscht grön doft med bland annat jasmin och tuberos. Precis som den urbana trädgård – vild och full av både blommor och grönsaker – som var utgångspunkten för visionen som han och doftmästaren Alberto Morillas, en av världens absolut främsta näsor, arbetade fram.

– Motsägelsen här ligger i att det är den här quirky Gucci-tjejen som bär den. Det är inte som Comme des Garçons parfymer, där flera dofter bråkar med varandra. Det finns ingen kamp i den här parfymen, det är bara romantik.

Alessandro Michele har jobbat på Gucci ända sedan Tom Fords dagar i början av 2000-talet, men valet att göra företagets accessoarchef till creative director kom som en total överraskning. Men företagets nytillträdde vd Marco Bizzarri hade rätt när han litade på sin magkänsla och valde att rekrytera inom företaget.

– Mode handlar om att skapa känslor – det är inte nödvändigtvis rationellt, har han sagt till Vogue.

Läs också: Gucci lanserar ny parfym – se exklusiva bilder från eventet

Sedan dess har Gucci blivit utsett till ett av världens 16 bästa modeföretag att arbeta på av Business of fashion, och Alessandro Michele har landat på Times lista över världens 100 mest inflytelserika människor. Själv tar han rollen med ro.

– Att bli creative director är bara ett kapitel av min passion. Jag är mer som ett barn – jag bryr mig inte om min position. Skönheten ligger i att verkligen leva. Det handlar inte om ens position eller hur man speglas i andras liv. Det finns något mer autentiskt, säger han.

Just autenticitet är något han ofta återkommer till under samtalet, oavsett om det handlar om Bloom (”Den här sortens parfym är väldigt retro, man kan verkligen känna en riktig blomma. Den är autentisk.”) eller mode. Även om hans kollektioner är laddade med historiska referenser – allt från textilier från hans privata samling till anrika brittiska trädgårdar – är det framför allt gatans eklektiska mix som inspirerar.

– Jag känner igen autenticitet som en sorts energi. Tiden är mogen för att vi ska lyfta fram våra personligheter. Efter en lång tid av globalisering tror jag att vi känner att vi verkligen behöver det, säger han.

”Att klä sig personligt” har varit trendiga ledord
i flera år, men Alessandro Michele förfinar idén och tar den till en ny nivå. Visserligen en otroligt ex-
klusiv sådan, men med förmåga att nå utanför catwalken.

– Jag tror att föreställningen om lyx verkligen har förändrats. Förut har lyx betytt makt, pengar. Nu handlar det om frihet. Jag tror att lyx betyder att man kan uttrycka sig själv, att man kan bli vad man vill. Frihet är antagligen ett substitut för idén om makt och pengar. Och idén om makt har förändrats. Jag har alltid sagt att det finns en sak som ingen kan stjäla från dig och det är din kreativitet, din passion, ditt sätt att tänka. Pengar är bara papper, säger han.

De tre kvinnor han valt ut att representera doften personifierar också hans idé om skönhet: den transsexuella modellen Hari Nef som han mötte av en slump på Chateau Marmont i LA, feministen och konstnären Petra Collins, och Fifty shades of grey-stjärnan Dakota Johnson som han kallar en ”rar diva”. Personligheter, inte bara vackra ansikten.

Läs också: Lorentz släpper egen parfym: ”Lite som Gucci”

– Jag försöker föra fram idén om att skönhet är mer än en sak. Det finns ingen form, färg. Skönhet är som naturen, den är mer komplicerad. Jag vet att det är mycket lättare att säga att skönhet är en flicka med en sorts ansikte, en sorts hår, en sorts ögon. Men det är inte sant. Mode är inte en bubbla, det finns här, mellan oss. Så gatan är mer fashionabel än någon sorts överklassplats. Jag älskar vackra saker och jag älskar tanken på att varje enskild kvinna och man väljer något väldigt personligt. Det här är mitt sätt att tänka om skönhet. Jag visste inte att det var rätt, jag visste bara att det var mitt sätt att förklara vad jag ser, säger han.

Även om tre kvinnor är den nya doftens ansikten utåt välkomnar han alla att bära den.

– En trädgård är för alla. Min man använder till exempel den mest otroliga tuberos varje dag. Och han är lärare på universitetet, en väldigt intellektuell man, säger han.

Alessandro Michele må ha vänt upp och ner på hela modebilden, men själv skulle han nog inte kal-
la sig revolutionär. Han är framför allt en drömmare.

– Att drömma är mitt sätt att vara. Jag drömmer till exempel om att ha ett vackert landställe eller en bondgård. Jag kan drömma om vackra juveler. Jag drömmer när jag känner mig dålig. Jag drömmer för att bli bättre. Om jag förlorar min förmåga att
drömma kommer jag antagligen att sluta arbeta.

(0)
(0)
Annons

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 

Annons

Laddar