Annons

Annons

6 vanliga orosmoln i sängen du inte behöver oroa dig över



Det är vanligt att oroa sig för olika sexrelaterade problem. Här är några av de vanligaste – som du inte behöver tänka på.

Vi har ofta en vision av att sex ska vara bra och konstant – men så ser oftast inte verkligheten ut. Däremot behöver inte alla svårigheter vara rejäla problem. Här är några vanliga orosmoln ni inte behöver oroa er över:

1. Er sexlust synkar inte

Det här kan bero på olika saker. Antingen gillar den ena av er att ligga under dagtid medan den andra föredrar kvällstid, eller så vill den ena göra det ofta och den andra mer sällan. Det kan bli en rejäl utmaning men det behöver inte vara en deal-breaker. Det bästa ni kan göra är helt enkelt att acceptera att ni är olika och försöka komma fram till en lösning som fungerar till båda. Kanske kan ni komma överens om att ligga två gånger i veckan istället för en eller fyra? Är det något speciellt som tänder er? Testa att göra detta på en tid ni vanligtvis inte har sex. Till exempel att ge din partner en erotisk massage när ni precis har vaknat vilket kan göra att sexlusten hos någon som vanligtvis fördrar kvällssex ökar.

LÄS OCKSÅ: LYCKOBESKED OM SEX AND THE CITY 3

2. Du tänder inte lika mycket på din partner längre

När man är nykära vill man oftast tillbringa hela dagarna i sängen med varandra och sexlusten är ständig. Efter ett tag svalnar nyförälskelsen och sexlusten avtar oftast något. Att inte vara lika tänd på sin partner som i början är en vanlig företeelse. Så länge förhållandet och sexet i sig är bra är det ingen fara. Det finns massor av sätt att krydda sexlivet och på så sätt få tillbaka gnistan, bland annat genom att testa nya ställningar.

3. Sexlusten minskar efter barnafödande

Att föda barn innebär inte att ditt sexliv är över. Efter en förlossning löper dina hormoner amok och din sexlust har troligtvis blivit temporärt ersatt av att du nu har fullt fokus på ditt barn. Med tiden kommer sexlusten att komma tillbaka och skulle den inte göra det kan du söka hjälp hos din barnmorska.

4. Ni gillar helt olika saker

Han älskar när du ger honom oralsex – du är inte lika förtjust i att gå ner på honom. Egentligen blir det här bara ett problem om ni inte kommunicerar vad ni gillar och inte gillar. Eller ännu värre, att du gör något du egentligen inte tycker om bara för hens skull.

LÄS OCKSÅ: FÄRGEN PÅ TAPETEN SOM HÖJER DIN SEXLUST

5. Han får inte erektion

Många kvinnor tar det personligt om en manlig sexpartner inte kan få erektion och tror att de gör något fel. Vissa män får prestationsångest och har svårt att få stånd. Låt honom fokusera på din njutning ett tag, till exempel genom att smeka dig, så lär det släppa även för honom. Om det är ett återkommande problem kan det även bero på andra saker som tobak, alkohol och psykisk ohälsa.

6. Du når inte orgasm

Det finns massor av anledningar till att du inte får orgasm. Är du stressad? Har du något annat i huvudet, som att fundera på ett tidigare bråk med en kollega? Försök att slappna av och släppa allt annat när ni har sex. Njut av stunden och låt det vara en paus från resten av livet. Testa att ha längre förspel och att din partner ger dig mer fokus än vanligt. Brukar du vanligtvis få orgasm och har haft problem med att få det i ett par månader bör du prata med din gynekolog.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Källa: Prevention.com

Artikel av: Måbra

(15)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 

Annons

Laddar