Annons

Annons

6 saker du kan göra för att slippa känna stress på morgonen



Du vet känslan av att inte komma ur sängen på morgonen och inte hinna fånga hela dagen. Händer det för ofta? Här är sex enkla steg att starta dagen med – för att slippa känna dig stressad.

Snoozeknappen är din bästa vän och största fiende. För många tryck på den och du kommer att höja din stressnivå, ytterligare. För att få en lugn och produktiv dag fylld med positiv energi borde du börja dagen såhär istället.

LÄS OCKSÅ: DET FINNS EN MANSLUKT- OCH DEN KAN ORSAKA STRESS

1. Ligg stilla en stund

Annons

Istället för att snooza de där sista två minuterna så håll dig vaken och ligg stilla en stund. Ta in omgivningen och låt lugnet infinna sig i både kropp och knopp. Detta ger en harmonisk start på dagen istället för att kasta dig ur sängen och slänga på dig kläderna samtidigt som frukosten.

Gilla ELLE på Facebook

2. Andas

Det måste du självklart göra när du sover också, annars hade du ju inte vaknat överhuvudtaget. Detta handlar snarare om att du medvetet måste ta djupa andetag genom näsan, enda ner i magen och ut genom munnen. Gör du detta 6-10 gånger så kommer du känna dig klarare i huvudet och samtidigt höja din mentala energinivå.

3. Lista saker du är tacksam över

Innan du ger dig ut och fångar dagen så bör du fundera över saker som du är tacksam för i livet. Det kan vara att du är frisk eller något kul som hänt som i veckan och det går bra att göra listan i huvudet. Att skriva ner saker gör dem dock mer konkreta och verkliga, samt att du på tuffar dagar kan gå tillbaka och läsa dem och påminnas om vad som är viktigt i livet.

4. Sätt upp mål

Att sätta upp mål varje morgon ger bra rytm och får dig att hålla tempot hela dagen. Fokusera på det du vill uppnå, vare sig det är att inte låta dig påverkas av saker som går snett eller att du ska förbereda inför måndagens möte så att du slipper komma in tidigare. Du kommer att känna dig nöjd när du uppnått ditt mål och på glada tankar reagerar din kropp med dopamin som ger dig ännu fler positiva känslor.

5. Kliv över tröskeln

Är du är mitt i en utmanande eller deprimerad period så är tipset att kliva över tröskeln, både bokstavligt och mentalt. När du går upp och ut från sovrummet, säg högt till dig själv ”när jag går ut från det här rummet så börjar min dag och den ska bli bra – så allt dåligt lämnar jag nu bakom mig” (eller något liknande som passar just dig). Att kliva ur de negativa in i de positiva gör stor skillnad– testa själv!

6. Anta att bra saker kommer att hända

Om man går igenom en tuff period i livet hamnar man lätt i ett mönster där man har en tendens att se de dåliga sakerna som händer istället för de bra. Om du istället förväntar dig att bra saker kommer att hända, så gör de ofta de, i vilket fall så kommer du att vara mer uppmärksam på de bra sakerna och se dem här och var. Så fort de händer något bra, skriv ner det så kommer du att märka att du efter några veckor lever i en lyckligare värld än innan.

LÄS OCKSÅ: 6 TIPS FÖR ATT HINNA MYCKET UTAN ATT STRESSA SÖNDER

Foto IBL

(47)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka

Annons

Laddar