Annons

Annons

6 anledningar till att det är bra att äta lakrits



Idag är det lakrtisdagen! Och experter är eniga – lakrits är rena medicinen. Här är 6 skäl till att ta några bitar extra.

Som vanligt gäller det att äta lagom mycket, för mycket lakrits är inte bra – men i lagom dos kan det vara jättebra.

1. Lakrits lindrar hosta

Har du tänkt på att lakrits ofta används i hostmedicin? Ämnet verkar nämligen slemlösande och lindrar ömma halsar. Om någon har synpunkter på din konsumtion kan du bara säga att du har ont i halsen…

Annons

2. Lakrits hjälper tröga magar

Lid inte i onödan om du skulle vara förstoppad. Ät lite lakrits – det har en laxerande effekt. För mycket av det goda kan dock få ett motsatt resultat, så dosera lagom.

3. Lakrits påverkar blodtrycket

För dig med lågt blodtryck har lakrits en höjande effekt, vilket hjälper dig att bli av med eventuell trötthet och yrsel. Men här gäller samma som ovan – inte för mycket. Livsmedelsverket har satt sin rekommenderade gräns vid 50 gram lakrits om dagen.

LÄS OCKSÅ: NY FORSKNING – CHOKLAD ÄR BÄTTRE ÄN HOSTMEDICIN 

4. Lakrits är antiinflammatoriskt

Godiset sägs bland annat rena levern och motverka inflammation i kroppen. Ta några bitar extra och förebygg värk.

5. Lakrits fungerar som sötningsmedel

Lakrits är nyttigare än socker. Byt ut en del av sockret mot lakrits när du bakar så får du ett hälsosammare alternativ.

6. Lakrits avhjälper muntorrhet

Torr i munnen? Lakritsroten har traditionellt använts mot just muntorrhet. Lakrits kan därmed indirekt även motverka karies – som kan uppstå på grund av torrhet i munnen.

LÄS OCKSÅ: HÄR ÄR LANDETS 10 MEST ÄLSKADE GODISAR

Från Allers.se Foto Shutterstock

(840)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”
– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”
– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

Annons

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 

Annons

Laddar