Annons

Annons

Vem är Victoria? Häng med ELLE backstage på Victoria’s Secret-showen



Hur blev ett underklädesmärke ett globalt medie- och modefenomen? ELLEs Jenny Fredriksson går bakom kulisserna på världens mest hajpade modeevent: Victoria’s Secret-showen.

Att kliva backstage på Victoria’s Secrets show i magiska Grand Palais i Paris är smått bisarrt och lätt surrealistiskt. Det är till och med mer galet än vad jag kunde föreställa mig när Max Factor, som låg bakom makeupen, frågade om vi ville följa med på pressresa till ljusets stad och årets mest maxade modeupplevelse.

Annons

Den stora lokalen var förvandlad till ett rosa mikrokosmos som sjöd av frenetisk aktivitet: hår- och makeupartister som intensivt jobbade för att skapa den ultimata looken blandades med ett massivt medieuppbåd. Det var som att befinna sig i en rosa instagramdröm. Mitt i kaoset satt världerns vackraste modeller, iklädda slinkiga rosa morgonrockar med den välkända loggan på ryggen. Den svenska toppmodellen Elsa Hosk, som har gått showen sedan 2011, fick den stora äran att öppna showen.

LÄS OCKSÅ: Så ser Victoria’s Secret-änglarna ut – utan vingar

– Det var överväldigande och svårt att ta in … När jag gick in i Grand Palais och såg catwalken första gången kom tårarna. Jag kände mig för första gången stolt över min karriär och alla års arbete! Att få öppna showen och gå i fotspåren efter alla modeller som jag har sett upp till – det är stort. Jag var så nervös, men alla tjejer skrek från backstage och jag kände så mycket kärlek att alla nerver försvann när kulisserna öppnades, säger hon.

Inte konstigt att Elsa var nervös, när hela (eller i alla fall en dryg sjundedel av) världens blickar vändes mot henne.

– Showen ses i 192 länder, av 1,3 miljarder människor, och sociala medier sprider varumärket med nära en miljard totala visningar per år. Det är en enorm räckvidd och genomslag, säger Ed Razek, ansvarig för castingprocessen de senaste 15 åren, exklusivt till ELLE.

Att visuellt kommunicera sex och glamour är varumärkets styrka, kanske mer än att skapa fantastiska underkläder. Det har också varit en del av marknadsföringsplanen sedan starten på 70-talet i Kalifornien.

Allt började med en mans jakt på sexiga underkläder till sin fru. Året var 1977 och Roy Raymond letade raffigt underplagg till sin hustru Gaye i ett vanligt varuhus. Upplevelsen var genant – och utbudet tråkigt. Det var då han fick idén att starta en underklädesbutik med det lilla extra, riktad till män. Han lånade ihop till startkapitalet, och samma år slogs dörrarna till den första butiken upp i Stanford precis utanför San Franscisco. Försäljningen gick bra och snabbt öppnades ytterligare tre butiker, men det var den otroligt populära postorderkatalogen som skulle få det att lyfta ordentligt. Efter ett tag började omsättningen dala och 1982 sålde Raymond Victoria’s Secret till The Limited (nu L Brands) för en miljon dollar. Den nya ledningen tog beslutet att flytta kundfokus från män till kvinnor, något som visade sig vara ett smart drag. Affärerna gick återigen strålande och Victoria’s Secret växte till flera hundra butiker under 80- och 90-talen. I dag finns över 1 000 butiker bara i USA och sedan 2012 har varumärket fortsatt expansionen i resten av världen. (För grundaren Roy Raymond slutar historien dessvärre inte lika lyckligt. Efter en misslyckad satsning på exklusiva barnkläder och en stökig skilsmässa hoppade han från Golden Gate-bron 1993.)

LÄS OCKSÅ: Victoria’s Angels – med Elsa Hosk – är överallt

Men det är inte butikerna som gett Victoria’s Secret 52 miljoner följare på Instagram: det är showen. Den första visningen på Plaza Hotel i New York 1995 var en blygsam affär med modeller i nattlinnen och hudfärgade korsetter stylade med söta små cardigans. Det tog några år att bygga upp formatet med supermodeller, extravaganta kostymer och de numera lika ikoniska som obligatoriska vingarna. Ännu ett smart drag var att låta tv-sända visningen.

I dag hjälper sociala medier till att lyfta både Victoria’s Secret som varumärke och modellerna till stratosfäriska höjder. Att bli en ängel, som ambassadörerna kallas, är lite som att vinna modellvärldens Oscar: ytterst prestigefullt och lukrativt. Den svenska toppmodellen Caroline Winberg jobbade med företaget i över tio år och gick sin första show 2005.

– När jag började jobba för Victoria’s Secret fanns inte sociala medier och jag hade inte ens en laptop. Jag jobbade med dem ofta, men visste inte ens att de gjorde en visning. Det var inte alls en lika stor grej som det är i dag, även om jag gick med supermodeller som Naomi Campbell och Gisele Bündchen.

Elsa Hosk bokades till Victoria’s Secret precis när sociala medier började ta rejäl fart. Det nya medielandskapet har gett en extra dimension till arbetet som modell, och hon har i skrivande stund över tre miljoner följare.

– Victoria’s Secret har många fans över hela världen vilket betyder stor exponering för oss ”angels”. Sättet som företag och kunder anlitar modeller har ändrats i och med sociala medier. Det är en stor fördel om man redan har många följare för då får man enklare bokningar. Jag har ingen instagramstrategi och vet inte riktigt hur det funkar och jag tror på att posta när man vill. Jag vet att speciella tider ger mer likes, men det är inget jag tänker på, säger hon.

För Victoria’s Secret är showen en ”gift that keeps on giving” som levererar material till alla digitala plattformar året runt. Änglarnas fans är otroligt intresserade av deras liv, vilket bidrar till att bygga upp förväntaningarna inför visningarna – som sedan lever kvar i våra flöden i form av olika #tbt:s.

LÄS OCKSÅ: Victoria’s Secret öppnar fler butiker i Sverige

Vägen mot änglastatusen kräver disciplin och hårt arbete. Hashtaggen #trainlikeanangel trendar rejält månaderna före visningen. Alla som följer en Victoria’s Secret-modell vet att många timmar spenderas på gymmet för att vara i form till showen. De kan liknas vid världens mest glamourösa atleter med rigorösa kost- och träningsscheman.
– Jag har en personlig tränare och tränar med honom så ofta jag kan. Nu innan showen har jag tränat varje dag. Jag blandar upp
styrketräning med yoga och långa hajker och ibland simmar jag bara för att bryta mönstret, säger ängeln Stella Maxwell.

För svenska Kelly Gale, som har gått visningen tre gånger, började årets VS-satsning sex månader före castingen.

– Jag tränar Body by Simone-metoden och kör intervaller blandat med boxning och yoga. Jag boostar också med infraröd bastu som är superbra för hyn och cirkulationen. Jag sover också ordentligt, minst åtta timmar per natt, säger hon.

Historier och rykten om flytande dieter och blodtransfusioner precis före showen är många och envisa på nätet. Men enligt änglarna själva är det – utöver genetsika förutsättningar – det dagliga slitet i gymmet och en disciplinerad kosthållning som lägger grunden till deras toppmodellkroppar. Även där har mycket förändrats de senaste åren. Caroline Winberg minns sina första år som ängel.

– På den här tiden, runt 2005, var det inte inne med gröna juicer och boxning.Vi drack mest vin och rökte cigaretter backstage. Kanske de äldre tjejerna tränade, men ingen som jag hängde med höll på med något sådant. Men efter att jag hade gått några år började vissa modeller ta med sina tränare till showen och allt party försvann, och fokuset på träning och att vara hälsosam blev det absolut viktigaste.

LÄS OCKSÅ: Säg hej till Victoria’s secret-änglarnas pojkvänner

Ed Razek instämmer i att en hälsosam livsstil är A och O och berättar hur castingprocessen går till när han handplockar modellerna.

– Änglarna är våra internationella varumärkesambassadörer. De jobbar hårt, håller sig i form och är bra talespersoner. De är så mycket mer än summan av sin fysiska skönhet. Det är den unika kombinationen som jag letar efter när jag lägger till en ny ängel till gruppen. Att få se dessa fantastiska kvinnor, som känns som mina döttrar, växa och utvecklas och bygga upp sina personliga varumärken är underbart. Jag är så stolt över dem!

Svenska modeller som har medverkat i Victoria’s Secret-showen.

– Mini Andén (2000, 2001 och 2003)
– Caroline Winberg (2005–2011 )
– Kelly Gale (2013, 2014 och 2016)
– Elsa Hosk (2011 och framåt)

Foto IBL

(0)
(0)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 
Annons

Laddar