Annons

Annons

Vagabonds chefdesigner:”Jag har alltid loafers och säsongens flats på skohyllan”



Marie Nilsson Peterzén är skovarumärket Vagabonds chefdesigner och medgrundare. ELLE har intervjuat Peterzén om Vagabonds miljötänk, framtidsplaner och hennes egen stil när det kommer till skor.

Vagabonds huvudkontor och fabrik ligger strax utanför Göteborg, närmare bestämt i Varberg på västkusten. Märket har skapat och designat skor sedan 1960-talet. Marie Nilsson Peterzén var med och grundade Vagabond för 20 år sedan. ELLE fick en pratstund med denna powerkvinna och passade på att fråga om hennes bästa Varberg-favoriter, hennes modeinspiration och om märkets hållbarhetsfokus.

LÄS OCKSÅ:

EMMA STONE I STOR INTERVJU MED ELLE

THE CARDIGANS: VÅR BÄSTA TID ÄR NU

DIANA ORVING: TYVÄRR HADE JAG FÖR BRÅTTOM FÖR ATT UTBILDA MIG SOM DESIGNER

Hur arbetar Vagabond med hållbarhet?

Annons
Gilla ELLE på Facebook

– Vagabond har som mål att samtliga innermaterial som foder och innersulor ska komma från mer hållbara källor senast i slutet av 2018. Vi har även ökat användandet av kromfritt garvat skinn i våra foder för att minska risken för allergier. Vi har även börjat se över möjligheterna med nya innovativa material.

– Vi arbetar för allt mer miljövänliga tekniker i produktionen. Genom samarbetet med STWI (Sweden Textile Water Initiative) har vi möjlighet att arbeta hands-on med en mer hållbar vattenhantering i garvningsprocesserna. Att kunna lämna in textiler och gamla utslitna kläder för återvinning är en möjlighet som funnits ett tag.

Hur skiljer sig Vagabond från andra svenska skovarumärken?

– Den stora skillnaden är att vi har en designstudio och en skofabrik i miniatyr, i vårt kontor i Sverige, där vi tar fram alla modeller vi har i vår kollektion. I studion arbetar ca 20 personer med design, mönsterkonstruktion och produktutveckling. Nu har vi varit med så pass länge att vi kan gå tillbaks till våra egna arkiv för inspiration och vi är stolta att se att vi har samma ”produkthjältar” överallt: från Milano till Berlin, London och Stockholm.

Var hittar du din inspiration?

– Jag inspireras av människor i det dagliga när det gäller att utveckla både produkter och företag. När det gäller skor har vi under senare år börjat gå tillbaka till våra egna arkiv där vi hittar mängder med inspiration.

Hur har ni som varumärke utvecklats de senaste åren?

– Sedan många år ligger cirka 75 procent av vår försäljning utanför Sverige. England och USA är i dag prioriterade marknader där vi har en fin utveckling. Tyskland och Skandinavien är etablerade marknader där vi fortfarande har en väldigt positiv utveckling. Självklart är vi väldigt stolta över att sälja skor i Italien eftersom det var där som grundarna till Vagabond hade sin första lilla design studio och började sin resa med varumärket.

Framtiden för Vagabond?

– Vi ser fram emot att ta ett ännu större grepp om vårt Shoe Bring Back-projektet under 2017-2018. Vi fortsätter vårt viktiga arbete med utveckling av lim tillsammans med Swerea och vi arbetar kontinuerligt med förbättringar både i produktionsledet och inom produktutvecklingen.

Vad hittar vi alltid på din skohylla?

– Loafers och denna säsongens flats i cerise mocka.

Varberg-favoriter?

– Den fantastiska naturen norr om Varberg och alla öar som finns där. Varberg har utvecklats otroligt och framför allt har vi så många härliga restauranger. Till exempel John’s Place i Apelviken, restaurang Mono som ligger mitt i stan och inte minst nyöppnade Verket som serverar underbara luncher.

(51)
(0)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar