Annons

Annons

Sovit dåligt? Då vill färre umgås med dig



Sömnbrist har en rad negativa effekter på kroppen. Nu visar forskning att dålig sömn även påverkar vårt sociala liv.

Det är ingen hemlighet att sömnen är viktig för vårt välmående. Under sömnen återhämtar sig kroppen efter dagen som gått med att förstärka immunförsvaret och reparera skadade celler. Nya minnen och intryck lagras samtidigt som produktionen av stresshormoner sänks.

Annons

Att sova gott kan också förhindra en rad olika sjukdomar, exempelvis depression, utmattningssyndrom, diabetes samt hjärt-och kärlsjukdomar.

Nu har en svensk studie kunnat slå fast att bristfällig sömn även påverkar vårt sociala liv.

LÄS OCKSÅ: DÄRFÖR SOVER DU DÅLIGT

I den nya studien deltog 25 studenter från olika universitet i Stockholmsområdet, som först fick sova två nätter med 7 till 9 timmars sömn och därefter två nätter med max 4 timmars sömn. Samtliga morgnar fotograferades studenterna.

122 personer i en annan grupp fick sedan rangordna hur gärna de ville interagera med personen på bilden utifrån faktorer som attraktion, hälsa, trötthet och pålitlighet.

Resultatet visade att gruppen gav högst poäng till deltagarna när de sovit ut ordentligt. Samma personer var som minst attraktiva att umgås med efter den korta sömnen, något som förklaras med vår undermedvetna förmåga att undvika människor med ett ohälsosamt utseende.

Dock är effekten liten, enligt forskarna, men den visar ändå hur pass viktigt vår sömn är!

LÄS OCKSÅ: 7 SAKER DE FLESTA HAR I SITT HEM – SOM GÖR DIG TRÖTT

Foto: IBL

(11)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons

Prenumerera på ELLE


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 
Annons

Laddar