Annons

Annons

Så många koppar kaffe ska du dricka för att leva längre



Kaffets hälsoeffekter är omdiskuterade. Nu visar en färsk studie från European Society of Cardiology hur många koppar kaffe per dag du ska dricka – för hälsans skull.

Observationsstudien har haft nästan 20 000 deltagare. Forskarna ville se om det fanns något samband mellan hög kaffekonsumtion och dödlighet eftersom detta aldrig tidigare undersökts i ett Medelhavsland.

Annons

När studien inleddes i slutet på 1990-talet var medelåldern bland deltagarna 37,7 år. De medverkande fick då svara på frågor rörande mat- och dryckesvanor, hälsotillstånd och levnadsförhållande.

Efter ungefär tio år följdes deltagarna upp. Under den tiden hade 337 av dem dött.

Gilla ELLE på Facebook

Forskarna kunde då se att risken för att dö var 64 procent lägre för den som drack minst fyra koppar kaffe per dag, jämfört med den som aldrig eller nästan aldrig drack kaffe. För den som dagligen drack två koppar kaffe minskade risken att dö med 22 procent, enligt studien.

Forskarna kunde också se att det fanns ett samband mellan kaffekonsumtion och ålder. Den som var minst 45 år gammal och drack två koppar kaffe hade 30 procent mindre risk att dö under testperioden. Bland de yngre deltagarna var sambandet inte lika tydligt, enligt studien.

– Detta kan tyda på att kaffe har en starkare skyddande effekt bland äldre, säger Adela Navarro, kardiolog vid Hospital de Navarra i Pamplona i Spanien, i ett pressmeddelande.

Forskarnas rekommendation utifrån sitt resultat blir därför följande:

– Vår undersökning tyder på att fyra koppar kaffe per dag kan vara en del av en hälsosam kost hos friska människor, säger Adela Navarro.

Artikeln publicerades först på Hemmets.

 

(61)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 
Annons

Laddar