Annons

Annons

Nystarta hösten! 10 höstlöften alla borde göra



Hösten är den perfekta tidpunkten att dra igång nya rutiner. Som ett halvårsnyår fast när man fortfarande (förhoppningsvis!) känner sig utvilad och pigg efter sommar, sol och lata semesterdagar.

Så istället för nyårslöfte inför ELLEs bloggare Anja Forsnor höstlöften för att starta hösten på bästa sätt. Helt prestigelös och förstås – mer som ett tillfälle att göra det där du inte hunnit med under sommaren.

Läs också: Anja Forsnor: Borde vi inte fråga oss själva varför vi ens äter kött över huvudtaget?

10 höstlöften vi alla borde göra:

1. Ha en ego-kväll i veckan

Måla naglarna, göra hårinpackning, lägga ansiktsmask och allt annat som hör ett hemma-spa till.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Eller bara slänga sig i soffan med ett glossigt magasin (ELLE såklart!), gärna med en kopp te och mörk choklad till.

2. Gå långa promenader

Finns det något härligare än höstpromenader? När luften är krispig, man kan dra mössan över huvudet och samtidigt använda solglasögon. Gör helgutflykten till en långpromenad, antingen i skogen på en liten svampplockartur eller genom stan. Obs! Kaffestopp är obligatoriskt.

3. Njuta av säsongsbaserad mat

Att äta säsongssmart är både bra för miljön och plånboken, dessutom är det ju så mycket godare. Eller hur låter smörstekta kantareller, rotfrukter, kål, mustiga gryter och ett gott rödpang? Hösten, jag är så redo!

Läs också: Laga Anja Forsnors hälsofrukost

4. Läsa några sidor varje kväll

Jag byter gärna mobilen mot en bra bok på kvällen, allra helst något lättsmält från Joyo Moyes, Brev till en nybliven förälder av Chimamanda Ngozi Adichie eller något nervkittlande av Kepler.

5. Bjuda över vännerna på vardagsmiddagar

Jag försöker bli bättre på att inte boka upp alla helger utan istället umgås med mina vänner mer till vardags. Att ses på en vardagsmiddag sänker ribban direkt och allt känns lite enklare och härligare.

6. Fastna slaviskt framför en ny serie 

Just nu står A Handsmaid Tale står överst på listan och eftersom jag fortfarande inte fastnat för Game of Thrones (jag vet, sist på bollen) så har jag lovat mig själv att ge den en ärlig chans den här hösten.

7. Träningsdejta en kompis en dag i veckan

Att träna tillsammans är så mycket roligare och desto större chans att träningen verkligen blir av, ingen vill ju vara den som ställer in. Bästa sättet att kombinera socialt häng med nytta.

Läs också: Anja Forsnor: Så kände jag när jag blev gravid

8. Se mer dokumentärer

När serier känns för tidskrävande är en spännande dokumentär perfekt. I höst jag ser mest fram emot What the health (Netflix), OJ Made in America (SVT Play) och Amanda Knox (Netflix).

9. Klä mig i färgglada fuskpälsar

Om man nu ska gå dragandes med sin jacka i sisådär ett halvår så kan man ju lika gärna klä sig i något som piffar upp den annars så svarta vardagsuniformen. I höst står leopardpälsen överst på min önskelista.

10. Investera i lyxiga hemmakläder

De noppiga yogabyxorna i all ära men med tanke på hur många timmar man tillbringar i mina myskläder tycker jag att man är värd ett lyxigt set i kashmir, gärna med matchande tofflor.

Läs också: Anja Forsnor: ”Tio steg mot en hälsosam och hållbar livsstil”

Foto Jonas Pettersson

(48)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
Annons

Laddar