Filmaktuella Scarlett Johansson i stor intervju i ELLE
Tidigt i Noah Baumbachs film Marriage Story ser vi Scarlett Johanssons rollkaraktär Nicole, en kvinna i 35-årsåldern som gillar havrefärgade cardigans och skulle kunna ha Instagram-bion ”mamma, fru, skådespelare – i den ordningen”, sitta på soffan hos sin skilsmässoadvokat. Snart dyker hon in i sin egen historia – en sex minuter lång monolog som är lika delar rå och exakt. Det är berättelsen om någon som inte har fått sin röst hörd på månader, eller kanske till och med år (och det är en scen som sannolikt kommer att dyka upp i galasammanhang).
Aktuell i filmen Marriage Story
Men till en början är Nicole bara en kvinna som sitter på en soffa och väntar – hon ser dödstrött ut i skrynklig skjorta och hemmagjord frisyr. När hennes advokat (Lauren Dern) äntligen sveper in, och är perfekt friserad men ändå ber om ursäkt för att hon ser ”sjavig” ut, tittar Nicole ner på sin skjorta och suckar. Det är ett litet ögonblick, men ett som fick den här trötta mamman, frun och journalisten att känna sig sedd.
Johansson kände också en nästintill kuslig samhörighet med rollfiguren, när Baumbach gav henne monologen över en lunch, hösten 2017.
– Det var den första del som Noah gav mig. Det kändes bekant på något sätt, men inte på grund av det jag hade upplevt då, sa den 34-åriga skådespelaren som var mitt uppe i sin egen separation från franska curatorn Romain Dauriac, och förklarar:
– Men kanske på grund av hur jag växte upp, dynamiken mellan mina föräldrar eller kanske för att jag har känt kvinnor som hängett sig själva helt åt sin partners vision för att sedan lämna tioåriga relationer med känslan av att nästan vara ett spöke.
Hon säger att även hon har varit där, och att äktheten i Nicoles story var det som gjorde henne så intresserad.
– Jag tvekade inte alls, eftersom jag visste att jag skulle kunna säga de orden. Noah gav mig monologen, och jag bara: ’Men shit, kom igen!’ Skulle jag säga: ’Nej, det är bra – låt någon annan skådespelare få den här?’ Inte en chans.
”Jag är inne i en bra kreativ period”
Johansson återberättar den här anekdoten från London, där hon är inne på slutspurten i filmningen av Black Widow som kommer i maj, där hon både är huvudrollsinnehavare och exekutiv producent. En dryg vecka tidigare omnämnde Forbes henne som den mest välbetalda skådespelerskan för andra året i rad och hennes inkomst 2019 passerade 585-miljonersstrecket.
Hon har just kommit tillbaka från Venedig och premiären av Marriage Story, som fick lysande recensioner. När den här artikeln finns i tidningshyllan har publiken även hunnit se henne i Jojo Rabbit, Taika Waititis hjärtslitande satir om förintelsen. Filmen levererar en känslomässig tyngd likt Livet är underbart, med en dos nyckfullhet i stil med Moonrise Kingdom. När du ser det svart på vitt är det tydligt: Johansson är verkligen på topp.
– Jag är inne i en bra kreativ period, erkänner hon, samtidigt som hon påpekar att ”allt är ebb och flod. Ibland rider du vågen och ibland sjunker den undan och du väntar på nästa.”
Men med tanke på hennes projektilbana till karriär och minnesvärda roller i filmer som Lost In Translation och Match Point (där hon Golden Globe-nominerades), men även det Tony-belönade framträdandet i A View from the Bridge på Broadway är det svårt att se några stunder av ebb, även om de funnits. Efter att ha pekats ut för möjlig appropriering i Ghost in the Shell och Rub & Thug (hon lämnade den senare på grund av kontroversen och projektet är nu i limbo) sa Johansson till en reporter att en skådespelare ska kunna spela ”vilken person, vilket träd eller vilket djur som helst”.
Från kontrovers till egen historia
Det förtydligade hon senare i ett statement och sa att i en perfekt värld skulle konst vara immun mot politisk korrekthet. Två dagar efter vårt samtal syns hon i tidningarna igen, för att ha försvarat Match Points regissör Woody Allen, som anklagats för att ha ofredat sin adopterade dotter (en anklagelse han förnekat upprepade gånger). Men Johanssons kritiker kommer knappast att hitta något i hennes aktuella filmer att ta avstånd ifrån, båda känns genuina och knutna till hennes egen historia.
Under ett avsnitt av Finding Your Roots 2017 fick Johansson veta att släktingar till hennes egen mamma omkom i gettot i Warszawa under andra världskriget. Taika Waititi har berättat att han baserade Johanssons roll i Jojo Rabbit på sin egen judiska mamma och ”alla de bästa singelmammorna jag har känt”. I filmen är Johanssons karaktär en vänlig förebild som utstrålar hopp i en värld som faller samman.
– Jag ville visa en kvinna som, trots all galenskap som hände, kunde koncentrera sig på att ge sin son en chans att vara barn, säger Waititi.
Johansson, som har femåriga dottern Rose tillsammans med ex-mannen Dauriac, är faktiskt en ”väldigt rolig goofball”, tillägger han.
– Det är lite kul att jag aldrig har spelat mamma förut och nu plötsligt har jag två filmer efter varandra där jag har barn som är åtta eller nio år gamla. Skådespelare gör det som krävs för rollen, oavsett om de upplevt det eller inte, men här blir det en djupare förståelse på grund av mina personliga upplevelser.
Filmen Kramer vs. Kramer hade premiär fyra år innan Scarlett Johansson föddes i New York, som dotter till den danska arkitekten Karsten Olaf Johansson och producenten Melanie Sloan. I den Oscar-belönade filmen spelar Meryl Streep och Dustin Hoffman ett par som glidit ifrån varandra i en bitter vårdnadstvist. Flera år tidigare fick Ingmar Bergmans miniserie Scener ur ett äktenskap skulden för att ha ökat antalet skilsmässor i Europa.
Men Johansson hann bli tonåring innan hennes egna föräldrar skilde sig. Marriage Story bjuder på en modern tolkning av äktenskapet som institution och gör klart att känslan, att känna sig fast, som Streep porträtterade i Kramer fortfarande är aktuell även i en förmodat progressiv relation.
– Laura (Derns karaktär) håller ett långt tal om jämställdhetens fasad som ger nya perspektiv på hur sann jämställdhet mellan könen ser ut och om det ens är möjligt.
Baumbach visste inte att Johansson gick igenom en skilsmässa när han bjöd in henne att luncha den där dagen, men att skriva karaktären med henne i åtanke gav honom självförtroende att testa saker han inte skulle ha kunnat annars.
– På pappret kan en sju sidor lång monolog verka skrämmande. Men det kändes spännande att den var till henne, säger han.
Att marknadsföra en film om skilsmässor och samtidigt glädjas åt en ny kärlek kan också kännas skrämmande men Johansson, vars förlovning med Colin Jost från Saturday night live blev offentlig i maj, är redo för uppgiften.
– Min förmåga att avdela kommer väl till pass när det är dags för sådant här, säger hon med ett skratt. Jag är naturligtvis, såklart, väldigt glad och nöjd med mitt privatliv. Men jag är samtidigt summan av många delar och jag har möjlighet att nå de olika bitarna av min story och hur jag blev den jag är i dag. Det är väldigt värdefullt.
Av: Melissa Giannini
Stylist: Natasha Royt
Fotograf: Zoey Grossman
Översättning: Ellinor Thunberg
Makeupartist: Frankie Boyd för Clé de Peau Beauté
Hårstylist: Davy Newkirk, The Wall Group
Produktion: Michelle Hynek, Crawford & Co Productions
LÄS MER:
De mest sedda tv-serierna och filmerna på Netflix under 2019