Marimekkos nya satsning ska inspirera människor att gå sin egen väg
Marimekko har sedan de grundades haft en vision om att skapa något oförutsägbart, med en passion för att stärka och bygga personer som på något sätt inspirerar dem i vad de gör och vad de står för. Att på olika sätt främja jämställdhet har alltid varit centralt för varumärket och i år är det 50 år sedan Marimekkos designer Annika Rimala skapade The Even Stripes for Equality – den ikoniska Tasaraita-randen som prytt tidlösa unisexplagg sedan 60-talet.
Läs också: Satu Maaranen om Marimekkos AW18-kollektion:”Inspirationen kommer från Lappland”
I år har Marimekko lanserat en global kampanj under namnet Growth Stories. Kampanjen syftar till att lyfta olika profiler som varumärket i dag, och genom tiderna, har inspirerats av och som går i linje med det Marimekko står för och vill främja.
Som en lokal förlängning av Growth Stories har Marimekko träffat olika profiler i Sverige som de inspireras av. Personerna har dokumenterats och intervjuats och kommer på olika sätt att lyftas i Marimekkos olika kanaler. Alla personer har fotograferats i Mariemkkos ikoniska Tasaraita-rand, för att knyta an till varumärkets historia och belysa The Even Stripes for Equality. Syftet med samarbetet är att genom de olika profilernas historia, vilka de är, vad de gör och vad de har gjort för att komma dit de är idag, inspirera andra att våga gå sin egen väg.
Läs också: Marimekko lanserar nytt butikskoncept – se bilderna från smyginvigningen
Personerna som lyfts är bland annat systrarna VAZ, stylisten och kreatören Nike Felldin samt en illustratören Anna Mörner. Materialet har skapats tillsammans med fotograf Frida Vega.
Foto Marimekko/Frida Vega