Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Gannis chefsdesigner om vårkollektionen: "Optimism möter melankoli"

10 aug, 2015
AvAxel Scholtze
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Modeveckan i Köpenhamn avslutades med en riktig energikick – Gannis visning bjöd på stark optimism i form av både färg och ungdomlig attityd. Vi tog ett snack med märkets chefsdesigner Ditte Reffstrup om säsongens kollektion och hennes kärlek till Sverige.

Grattis till en fantastisk visning – sån energi! Berätta om kollektionen.

– Kollektionen innehåller en stark känsla av optimism! Färger som vibrerande gul, mjuka nyanser av champagne, blå och karamell skapar en optimistisk och beskymmersfri känsla. Sen handlar det – som alltid för Ganni – om kontraster. Gör vi ett print i stark gul använder vi en svart bakgrund som kontrast. Optimism möter melankoli.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Vad hade ni för inspiration och influenser?

– L.A har varit en stark influens denna säsong. Vi ville fånga den avslappnade västkust-stilen. Jag föll verkligen för den avspända attityden bland folket – de coola surfartjejerna och deras bekväma men ändå sexiga stil. Vi kollade också på stadens solljus, den blåa himlen och palmerna. Filmen Romeo + Juliet av Baz Luhrmann var även en stor inspiration – jag älskar den filmen! Vi tolkade genom vissa visuella referenser i scenografin, prints, sidenklänningar men också den melodramatiska kärlekshistorien.

Annons

Vilket är ditt favoritplagg i kollektionen?

– Den svartgula printade tröjan. Den säger verkligen allt om denna kollektion! Siden möter sport med ett Hawaii-tryck – en väldigt udda blandning – precis som Leonardo DiCaprio i Romeo + Juliet.

Hur ser framtiden på den svenska marknaden?

– Vi har stora förväntningar på Sverige! Vi vill vara över hela världen, men det krävs en stark bas då – och Sverige är absolut en del av den. Sverige har så mycket att ge – allt från Astrid Lindgren, Svenskt Tenn till Stefan Edberg – som jag, som femtonårig var så förälskad i. Vi har jobbat med flera svenska arkitekter när vi re-lanserat våra butiker, så absolut vill vi öppna en i Sverige – men tajmingen måste stämma. Tills dess öppnar vi pop-up butiker på NK i både Stockholm och Göteborg från 25 september. Jag är så förväntansfull!

Klicka in i bildspelet för att se alla looks från visningen!

Mer läsning om modeveckan i Köpenhamn:

Bildspel: Streetstyle från Köpenhamns modevecka >

Höjdpunkterna från modeveckan!

Mer läsning om modeveckan i Köpenhamn:

Bildspel: Streetstyle från Köpenhamns modevecka >

Höjdpunkterna från modeveckan!

Annons