Modeexperten: Så shoppar och klär vi oss inför höstens nystart
Efter 1,5 år av pandemi är det myskläder som regerat i garderoben. Men nu är vi sugna på annat, visar statistiken från Klarnas Shopping Pulse: Sverige.
Emilia de Poret spanar inför hösten 2021
Majoriteten av svenskarna gör de flesta av sina modeinköp online, det enda undantaget är pensionärerna. Därför är Klarnas spaningar sylvassa – de vet exakt vad det är vi vill ha. Under pandemin har nätshoppingen tagit allt mer mark och utvecklingen är spännande.
Ofta mer intressant online än fysiska butiker
– I takt med att onlineshoppingen blir ännu smidigare och att modeföretagen inser vikten av att guida kunden på ett inspirerande sätt, blir upplevelsen många gånger mer intressant online än i en fysisk butik, säger ELLE-profilen Emilia de Poret, men betonar också att fysiska butiker fyller ett annat behov.
– Intresset för den fysiska handeln har verkligen fått ett uppsving under vårkanten, man har saknat att få klämma och känna på plagg och accessoarer. Det är tydligt att man även saknat den sociala aspekten, att kunna shoppa med familj och vänner och möta personalen i butikerna, att helt enkelt göra shopping till en social och rolig aktivitet.
SHOPPINGGLADA PÅ SEMESTERN
Friskast har man i sommar shoppat i Stockholm – kanske inte helt oväntat. Men intressant är att det stora Gotlandsturismen återspeglar sig i siffrorna – tvåa på listan över shoppninghubbar är nämligen Gotland, följt av Skåne och Halland, som ju även de är vanliga semesterdestinationer.
– En stilsäker semestergarderob har aldrig känts mer angelägen än just denna sommar. Vi har längtat efter att få klä upp oss och känna oss riktigt snygga. Med tanke på att Gotland är en av Sveriges mest populära semesterdestinationer är jag inte förvånad över att Gotland hamnar på en stark andraplats. Semestergarderoben 2.0 – here we go!”, säger Emilia de Poret.
Det här nätshoppade vi i sommar
I juli var det kostymer, klänningar, skjortor och underkläder som var mest populära i svenskarnas varukorgar.
– Att just kategorier som klänningen, kostymen, kjolen och underkläder trendar i juli är ett bevis på att vi vill klä upp oss och känna oss fina. Äntligen får vi umgås igen. Myskläderna kvalar garanterat inte in i semesterpackningen när sommarfester, bröllop och restaurangbesök står på agendan. Här är plaggen som symboliserar fest och uppklätt vinnarna! säger Emilia.
Minst benägna att shoppa har man varit Västernorrland och Jämtlands län.
Då shoppar vi mest
Statistiken visar också att vi shoppat som mest på kvällarna, mellan 20 och 21 och alla helst på torsdagar.
Källa: Klarnas Shopping Pulse: Sverige, en återkommande kvartalsrapport som kontinuerligt undersöker konsumenters shoppingvanor i nio länder och tre kontinenter. Klarnas egen data är från onlineköp i Sverige, vilket motsvarar cirka 40% av den totala försäljningen. Datan är från juli 2021.