12 saker du förmodligen inte visste om Cartiers Love Bracelet
Cartiers Love bracelet är ett av världens mest eftertraktade lyxsmycken. Det över 50 år gamla armbandet har kommit att bli en favorit hos såväl kändisar som kungligheter. Elizabeth Taylor, Steve McQueen, prinsessan Diana, Kylie Jenner, Meghan Markle och prins Harry, Angelina Jolie – ja, listan kan göras lång på välkända namn som låtit handleden smyckas av armbandet. 2016 var armbandet det mest googlade smycket i världen och intresset har knappast svalnat sedan dess.
Så, hur bra koll har du på smyckets historia? Här är tolv saker du inte visste att du ville veta om det populära armbandet.
TV: Klassiska smycken värda att investera i
12 saker du förmodligen inte visste om Cartiers Love bracelet
1. Armbandet skapades i New York
Armbandet designades inte på Cartiers huvudkontor i Paris, utan på märkets verkstäder i New York 1969.
2. Det skulle ses som ett kärleksbevis
Armbandet är oval-format för att kunna sitta så tajt som möjligt runt handleden och smycket, som var tänkt att bäras av både kvinnor och män, skulle fungera som ett kärleksbevis. Armbanden kallades för ”moderna kärleksbojor” eftersom de låses fast kring handleden med en skruvmejsel.
3. Smycket blev designern Aldo Cipullos genombrott
Love bracelet var det första smycket som Aldo Cipullo designade för Cartier. Den italiensk-amerikanske designern var då 27 år gammal. I tjugoårsåldern flyttade han till USA för att förverkliga sina drömmar om att designa smycken och efter några års studier började han arbeta på Tiffany & Co. Samma år som han sedan började jobba på Cartier fick han sitt stora genombrott när han ritade det berömda kärleksarmbandet.
4. Armbandet upprörde dåtidens feminister
Några av dåtidens feminister upprördes av att Cipullo hade inspirerats av det medeltida kyskhetsbältet. Cipullo menade att smycket skulle stå för lojalitet och visa på makars trohet.
5. Det kostade två tusen svenska kronor när det släpptes
1970 kostade armbandet 250 amerikanska dollar, vilket motsvarar ungefär 1 900 dollar i dagens penningvärde, nästan 18 000 svenska kronor. Idag kostar smycket från cirka 45 000 kronor och upp till flera hundra tusen.
6. Smycket kunde bara köpas av par
Det sägs att Cartier inledningsvis hade en policy som löd att armbandet endast kunde köpas av par. Du kunde bara köpa smycket som gåva till någon annan, inte till dig själv.
7. Dåtidens it-par fick armbandet som gåva
När armbandet hade lanserat gav Cartier ett par armband som en gåva till några av dåtidens mest kända par, så som Elizabeth Taylor och Richard Burton, Ali MacGraw och Steve McQueen och Sophia Loren och Carlo Ponti. Ett smart PR-trick som säkert bidrog till armbandets succé.
8. Världens mest googlade smycke
Love bracelet är ett av världens mest googlade smycken och med drygt 350 000 sökningar i månaden toppade det listan år 2016.
9. Armbandet förändrade sättet vi bär smycken
Aldo Cipullo beröms ofta för att ha förändrat sättet man bar smycken på. På den tiden då Love bracelet först lanserades valde man ofta smycken för att matcha en outfit eller ett speciellt tillfälle, medan det här armbandet istället var tänkt att bäras varje dag.
10. Första versionen bestod inte av guld
Det första versionen av Love bracelet gjordes i förgyllt silver, men senare skapades armbandet helt i rött och vitt guld liksom roséguld. Idag finns det även varianter med diamanter och safirer och har kollektionen dessutom utökats till örhängen, berlocker och manschettknappar.
11. Varje armband är unikt
Till en början hade armbanden inte några serienummer, men eftersom det började skapas ett stort antal förfalskningar bestämde sig företaget för att börja gravera in ett unikt nummer i varje armband som producerades.
12. Myten om sjukhusen i New York
Det finns en myt som säger att vissa sjukhus i New York har skruvmejslar till Love bracelet-armbandet på plats ifall de skulle behöva ta bort smycket från en patient i en nödsituation. (Men det tror vi inte riktigt på va? Eller...?).
Foto: Cartier
Källa: Elle.com, Elle.fr, Ellecanada.com, Svd.se