Hedda Stiernstedt i stor intervju med ELLE: ”Jag älskar att vara lagom otrendig”
Namn: Hedda Stiernstedt.
Ålder: 30 år.
Bor: Vasastan i Stockholm.
Familj: Mamma, pappa, pojkvännen Alexis. ”Plus syster, syskonbarn och mina vänner såklart.”
Aktuell: I SVT:s Vår tid är nu, den andra säsongen har premiär 1 oktober, den tredje är under inspelning, samt i Svartsjön, andra säsongen visas på TV3 i höst.
Följ: @heddastiernstedt
Klänning och örhängen, båda från Chanel.
Av Caroline Hainer
Fotograf Tobias Lundkvist Stylist Anna Fernandez
Jag förväntar mig att hon är sen. I flera intervjuer jag har läst med Hedda Stiernstedt kommer hon för sent eller ber om ursäkt för att hon är sen. Eller bara påpekar att det är ett av hennes sämsta drag: att planera tiden så dåligt. Så när vi bestämmer träff på hennes favoritkafé Valand på Norrtull i Stockholm är jag nästan lite spänd på att se om det nya svenska stjärnskottet kommer i tid.
Medan jag väntar fördriver jag tiden med att se mig om och fundera över vad hon gillar med det här nedgångna gamla fiket. Här finns inte en enda trendig raw food-boll i sikte – tvärtom: sillsmörgås och hembakad chokladbiskvi är vad som bjuds. Men kanske har rollen som överklassflickan Nina i Vår tid är nu fått henne att uppskatta det gamla och antika? Serien kretsar kring Sverige och i synnerhet restaurangägarfamiljen Löwander efter andra världskrigets slut 1945. Nina har levt ett privilegierat liv, men får smaka på klassmotsättningar när hon inleder ett förhållande med kökspojken Calle. Dramat är ett av SVT:s mest påkostade någonsin och man har inte bara lagt pengar och möda på tidsenlig scenografi och kostym; serien filmas också över tre säsonger och utspelar sig under nästan lika många decennier.
– Hej och förlåt!
Hedda dundrar in och ursäktar sig flera gånger, trots att klockan bara passerat tio minuter över utsatt tid. Jag skrattar. Hon säger att till hennes försvar är hon lika dålig på att passa flygtider som att hinna i tid till möten. Jag frågar om hon kommer för sent till jobbet också, men hon påpekar genant att till studion blir man oftast hämtad och skjutsad.
Jag visste inte hur man blev skådespelare. Jag trodde inte det var något man valde själv, utan något man blev vald till.
Hon är mitt uppe i inspelningarna av tredje säsongen av Vår tid är nu. I denna sista säsong är rollfiguren Nina runt 45 år gammal, alltså 15 år äldre än Hedda själv. I första säsongen är Nina 19, så hennes mognad sker i långsam takt mitt framför ögonen på tv-tittarna.
– När Nina var ung drog jag upp henne i energi, men numera studsar hon inte längre fram och rösten är lite sänkt. Hon spelar inte lika mycket på sexighet, hon vickar inte så mycket på rumpan. Hon är målmedveten och har ingen tid att laja runt längre. Det måste jag få fram i kroppsspråket. Samtidigt ska man inte tänka för mycket på det; i stunden måste känslorna kännas på riktigt.
Topp, Ellery. Byxor, Cos. Örhängen, Cartier.
30-åriga Hedda Stiernstedt drömde tidigt om skådespeleriet. En barndomskompis visade henne nyss en gammal Mina Vänner-bok där Hedda år efter år hade skrivit ”Skådespelare” på frågan om drömyrket.
– Jag visste inte hur man blev skådespelare. Jag trodde inte det var något man valde själv, utan något man blev vald till. Jag var övertygad om att det bara hände folk som var fantastiska. Jag hade oerhört lågt självförtroende och kunde inte tänka mig att skådespeleriet kunde hända för mig.
Hon närde drömmen ”i smyg” medan hon tog diverse jobb – som servitris, bartender, barnflicka och dagisfröken. Kärleken till ordet och berättelsen ledde in henne på studier i litteraturvetenskap vid 23 års ålder, men de avbröts. (”Jag hoppade av precis på mållinjen.”) Samtidigt sökte hon sig till teatergrupper och olika nätforum för teaterintresserade. Små roller ”smög sig på”, som Hedda uttrycker det, i musikvideor och reklamfilmer. Hon syns i Adrian Lux’ video till hiten Can’t sleep och Aviciis Addicted to you (där hon för övrigt är blond). Ungefär då fattade inte bara Hedda själv utan Sveriges filmvärld att hon hade något, det där svårdefinierade man i brist på annat brukar benämna som ”star quality”. Hon spelade i SVT Plays webbserie Portkod (2012), och fick därefter sin första långfilmsroll i Studentfesten (2013).
– Jag hade en liten biroll bara, men alla andra var unga skådespelare som inte alls såg samma personliga hinder för skådespeleriet som jag själv gjorde. De gick teaterutbildning, tvekade inte på sig själva och hade ingen tanke på att de var ovärdiga yrkesvalet, som jag tyckte att jag var. Då insåg jag att jag måste ta tag i mitt självförtroende.
Det gjorde hon. Ett nej från Scenskolan tog på krafterna, men Hedda började i stället gå kurser i skådespeleri, läsa sig till kunskap och jobba hårt.
– Men framför allt byggde jag upp självförtroendet, och när den mentala blockeringen försvann blev jag i stället målinriktad. Det här är det jag vill göra och det viktigaste för mig är att fortsätta utvecklas och utmanas. Hungern måste finnas där.
Rollen som Alice i filmen Unga Sophie Bell (2014) gav Hedda fin uppmärksamhet och ledde till att hon fick provspela för rollen som Nina i Vår tid är nu. Hon må ha fått sitt stora genombrott i SVT:s storsatsning, men har ändå ett tjugotal roller i både mindre och större produktioner bakom sig. Nu är genombrottet här, men trots att hon utsetts till en av Årets kvinnor 2018 enligt Expressen jobbar hon fortfarande på att våga se möjligheten att ha skådespelandet som yrke.
– Oron finns där såklart. Men jag håller den stången genom att förlika mig med tanken på att detta kan vara någonting som bara är här och nu. Och det måste få vara okej.
Har du en plan B om det inte gör det?
– Nej, ingen. Men jag har alltid tyckt att det låter kul med finsnickeri.
Att drömma om att bli skådespelerska var ungefär som att drömma om att bli prinsessa.
Det låter som om det passar dig med tanke på hur du gillar det här gamla nedslitna men genuina kaféet, som är lagom otrendigt.
– Absolut. Men jag älskar ju att vara lagom otrendig. Men det i sig är väl trendigt?
Hon tänker ofta på vad som gör en bra replik och vad det är som triggar en känsla. Det, och tanken på olika idéer och projekt, kan få henne att gå upp i varv så mycket att hon ibland bara måste ägna en hel kväll åt att spela Candy Crush för att vila hjärnan.
– Jag är uppvuxen i ett progghem. Att drömma om att bli skådespelerska var ungefär som att drömma om att bli prinsessa – helt ouppnåeligt och totalt oproggigt.
Hennes mamma var lärare i svenska för invandrare, hennes pappa konstnär. Hemförhållandena var okonventionella – föräldrarna är fortfarande ett par, men har aldrig bott tillsammans. Hedda och hennes syster växte upp hos mamma, medan pappa bodde och målade i sin ateljé och kom över på helgerna.
– De är runt 70 nu och har nyligen börjat tala om att kanske försöka sig på det här med att flytta ihop.
Familjen har alltid betonat tankar på respekt, jämlikhet och gemenskap. Värderingarna Hedda fått med sig hemifrån sitter djupt. Hon säger själv att hon kan bli rörd när hon tänker på det.
– Även om särbo inte är vad jag själv skulle ha valt med barn med i bilden har jag med mig otroligt mycket bra från min uppväxt. Det har alltid funnits en medvetenhet om jämställdhet och feminism hos oss långt innan man pratade om det på det sätt man gör i dag. Vi rullades i förstamajtåget i barnvagn, och vi har alltid fått höra att vi är en del av samhället, någonting större än oss själva.
Klänning, H&M Studio.
Heddas politiska medvetande och engagemang skiner titt som tätt igenom på hennes Instagramkonto med 15 000 följare. Oftast fylls det med Heddas vardag och hennes modeintresse. Men i november förra året postade hon ett klipp från Breaking News där Gudrun Schyman gästar programmet. Partiledaren säger fel när hon prisar SVT:s nya serie ”Framtiden är vår”. Hedda skriver ”Gudrun, du får säga fel namn alla dar i veckan” och ”Plus Framtiden är vår – så bra politiskt namn”. Hedda har också delat ett klipp från den svartklädda protesten under Guldbaggegalan i januari, där alla kvinnliga skådespelare valde att bära svart under parollen #tystnadtagning, en del av Time’s Up- och #metoo-kampanjerna. Hon skriver: ”Fan vad stolt jag är över att få vara en del av detta.”
Läs mer: Fin och viktig manifestation på Guldbaggegalans röda matta
Läs mer: Skådespelerskornas viktiga känga till SVT och SFI efter Guldbaggegala
– På ett sätt tycker jag att det är bisarrt att man först nu säger ”Jag tänker inte tolerera trakasserier på arbetsplatsen”. Hur kan det inte ha varit aktuellt tidigare? På första inspelningsdagen för andra säsongen gick jag och Josefin Neldén, som spelar Maggan, ihop och bad vår producent att läsa upp ett uttalande om att vi har nolltolerans mot trakasserier och vill utse en ombudsman. Det kändes helt självklart att göra något sådant och det var självklart för producenten också. Det finns verkligen ett före och ett efter #metoo. Det känns tryggt att känna det.
Själv bor hon ihop med Alexis Almström, tidigare rappare under namnet Alexis Weak, men numera filmare. De har varit tillsammans i åtta år och ”lever och andas film” ihop. Han har också regisserat henne i långfilmen Rosa moln, som ännu inte haft premiär.
– Vi träffades långt innan någon av oss sysslade med film. Men när vi väl kom in på det kändes det naturligt att vi också skulle jobba ihop. Vi spånar idéer tillsammans hela tiden. Ibland sitter vi hemma och går igång på någonting medan vi äter middag. Ibland utvecklar vi idéer medan vi handlar mat på Ica. Det är så skönt att helt gå upp i processen ibland.
Som ung provade Hedda på olika stilar. I högstadiet var hon kicker, men ”ovåldsam sådan”.
– Jag hade söndernoppade ögonbryn och alldeles för tunna vita byxor med stringtrosa under.
Hennes övriga looker har korrelerat med övriga livsval. Sitt yngre jag beskriver hon som förvirrad, men nyfiken och hungrig. Hon har alltid varit sökande, alltid försökt att hitta uttrycksmedel – även om det skulle dröja tills hon hittade det rätta.
– Jag har gått in i olika stilar till hundra procent. En tid efter gymnasiet reste jag runt som backpacker i Australien och klädde mig som en hippie. Jag åkte Greyhoundbuss och jobbade mig fram, jag hade ju inga pengar. Sedan bodde jag i Paris ett tag och bar bara second hand-kläder och 50-talsplagg. Då hade jag rött läppstift och jobbade i en bar. Jag suger in min omgivning och testar hur jag passar in.
I dag utstrålar hon ett lekfullt lugn. Hon har också utvecklat ett annat, mognare förhållningssätt till mode.
– Jag har sett det som lite av ett ok tidigare. Som ett krav att se ut på ett visst sätt, att tukta sin kropp. Men det är att skapa en begränsning. I dag tänker jag i stället att jag är fri att uttrycka mig hur jag vill. Det handlar om hur jag vill ses, inte hur jag tror att andra ser mig. Mode är för mig mer uttrycksfullt och njutbart nu. Jag älskar mode, särskilt skandinaviska designer.
Du har en stylist också, Nadia Kandil. Hur ser ert samarbete ut?
– Jag ringer henne när jag behöver grejer, haha. Jag har en ganska klar syn på vad jag vill ha och hur jag vill se ut, men tycker om att bli överraskad. Till ELLE-galan föreslog Nadia en outfit med vit topp från Totême med röda byxor från Stand. Jag sa först nej, men hon insisterade och sa ”men testa”. Så gjorde jag det och det blev skitbra. Till Guldbaggegalan sydde Ida Lanto en fantastisk klänning till mig! Den är tvådelad, en kjol och en body. Sedan gav hon bodyn till mig medan hon har kjolen.
När du nu spelar in den sista säsongen av Vår tid är nu och ska agera den äldre, mognare Nina – hur tänker du själv kring åldrande?
– Hittills har jag bara gillat att bli äldre. Jag gör saker i dag som jag aldrig hade vågat när jag var yngre. Som att chansa på skådespeleriet! Jag satte mer upp hinder för mig själv förut, men nu tänker jag skit samma. Jag ger mig själv tillåtelse att misslyckas och testar mig fram med allt möjligt i livet. Det är det absolut enda sättet att utvecklas på.
En bra och talande bild för just den filosofin hittar jag när hon berättar om nakenscenerna hon spelat in med Charlie Gustafsson, som spelar kökspojken Calle i Vår tid är nu.
– En av dem gjorde vi andra inspelningsdagen då vi inte kände varandra. Jag gjorde en high-five med honom och sa ”då kör vi”. Man måste garva åt det. Man måste komma ihåg att det där om hur man ser ut, hur bekväm jag ska verka i min egen kropp – det är bara jag som tänker på det. Man måste släppa det. Förresten gjorde jag en sexscen i en dansk tv-serie (Norskov, 2015). Den var mycket grövre än i SVT. Där var jag helt naken, jag hade en enorm noja innan dess och gick igenom varenda del på min kropp, noppade hårstrån och allt. Men efter den scenen kände jag att mina gränser är helt sprängda nu. Som när jag blonderade sönder mitt hår och fick klippa det jättekort. Efter det behövde jag inte vara lika försiktig. Det ordnar sig. Allt gör ju det.
Säsong 2 av Vår tid är nu börjar sändas på SVT den 1 oktober.
* * *
Klänning, Cecilie Bahnsen. Boots. Acne Studios. Örhängen, All Blues.
ELLEs septembernummer finns ute i butikerna måndag 13 augusti!
Teamet bakom bilderna: Stylist: Anna Fernandez/LundLund Fotograf: Tobias Lundkvist Makeupartist: Regina Törnwall/LundLund Hårstylist: Joanna Rask/Mikas Looks Stylistassistent: Matilda Sadeghi Fotoassistenter: Richard Ortega & Patrik Schönberg