Annons

Annons

Kvinnor, därför ska vi ta sovmorgon för hälsans skull



Kvinnor, dags att ta sovmorgon. Enligt forskare behöver vi mer sömn än män. Anledning: Vi använder mer av vår hjärna.

Vi sover för att hjärnan ska kunna vila och reparera sig själv. Utan den nödvändiga vilan slutar vi att fungera och sömnbrist kan i förlängningen leda till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, depression och andra psykiska besvär.

Annons

Är du kvinna bör du lyssna extra noga. Forskning tyder nämligen på att kvinnor behöver mer sömn än män och påverkas mer negativt, både fysiskt och psykiskt, av sömnbrist.

LÄS OCKSÅ: DÄRFÖR SOVER DU DÅLIGT

Jim Horne är en av Storbritanniens främsta sömnforskare. Han är professor på Sleep Research Centre vid Loughborough University. Enligt honom är kvinnors hjärnor ”dragna” på ett annat sätt än mäns.

– Kvinnor tenderar att ”multitaska” – de gör flera saker samtidigt och är mer flexibla – vilket gör att de faktiskt använder en större del av hjärnan än vad män gör. På grund av detta behöver de också sova mer, säger han till Daily Mail.

Män som har arbeten där de måste hålla många bollar i luften samtidigt och fatta många beslut behöver också sova mer. Men sannolikt inte lika mycket som en kvinna, hävdar Jim Horne.

LÄS OCKSÅ: SÅ MÅNGA TIMMAR BÖR DU SOVA VARJE DAG

I snitt behöver kvinnor sova ungefär 20 minuter längre än män, men sömnbehovet är förstås högst individuellt.

Den viktigaste sömnen är den så kallade djupsömnen som sker i början av natten.

– Efter det blir sömnen allt ytligare. Våra undersökningar visar att vi blir mer och mer känsliga för ljud ju längre natten lider, säger Jim Horne till Daily Mail.

Forskare vid University of Surrey har också sett att kvinnor generellt sett har svårare att somna om än vad män har. En partner kan därför vara ett potentiellt hot mot en god natts sömn.

LÄS OCKSÅ: HÄR ÄR OVANORNA DU BÖR SLUTA MED – NU

– Vi har sett i våra studier att när folk delar säng tenderar den lättare personen att flyttas runt och vaknar lättare av den som är tyngre, vilket vanligtvis är mannen, säger Jim Horne till Daily Mail.

Och den som inte får sina timmar på natten brukar rekommenderas en ”powernap” senare under dagen. Men tuppluren bör inte vara längre än 90 minuter. Då får den snarare en motsatt effekt och får dig att känna dig tröttare.

Källa: news.com.au, Daily Mail

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig hantera din stress genom webbkursen "Stressa mindre - lev mer"!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

"Stressa mindre – lev mer" är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter."

Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

(69)
(0)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
Annons

Laddar