Annons

Annons

Icona Pop: Många har trott att vi är ett par



Här kan du läsa hela Annah Björks intervju med Icona Pop från ELLEs februarinummer.

Namn: Aino Jawo.
Ålder: 30.
Familj: Fantastisk skara och fantastisk pojkvän.
Bor: Vasastan i Stockholm.

Namn: Caroline Hjelt.
Ålder: 29.
Familj: Världens bästa och hunden Sigge!
Bor: På Mariaberget.

Annons

Aktuella med: Massa ny musik som kommer under 2017.

SE BACKSTAGEFILMEN FRÅN PLÅTNINGEN HÄR >

elle-nr-2-2017-omslag-icona-pop

Millennial-generationens skarpaste svenska ikoner? Icona Pop såklart. Stockholmsbästisarna som verkade komma från ingenstans och fyra år senare har rest jorden runt flera varv med sin ikoniska och energiska girlpower-pop. De har delat scen med Miley Cyrus och Katy Perry och sålt mer än tio miljoner singlar. Men deras främsta bedrift är kanske att de genom sin pop sprider sina starka värderingar om feminism och jämlikhet i världen. Och det kommer de fortsätta göra.

– Det trendigaste 2017 kommer vara att bry sig och att stå upp för sin sak. Att säga att man inte bryr sig eller inte vet vad som händer i omvärlden är pinsamt i dag, säger Aino Jawo.

Det är hon som är ena halvan av duon. Den andra halvan, Caroline Hjelt, sitter mittemot på favoritfiket på Södermalm i Stockholm med lilla Sigge i knät – han är hennes bebis och den tredje medlemmen i Icona Pop. I alla fall när de är hemma i Stockholm. Sigge är en griffon som Caroline köpte till sin mamma i somras.

– Men när jag är hemma passar jag på att låna honom hela tiden, säger hon och gosar ner näsan i pälsen.

Nu är Icona Pop hemma på en supersnabb Stockholmsvisit. Om bara ett par dagar drar de vidare till Nicaragua, där de ska spela på en festival på en strand tillsammans med kompisen Tove Lo.

Därefter flyger de till Los Angeles för att skriva klart sitt album, som kommer under 2017. Eller sin ”drös med låtar” som de själva kallar releasen. Den här gången vill de ge ut ett mer varierat spektra av låtar, där även spår som de redan från början vet inte är singelmaterial också kvalar in.

– Vi har saker att säga, vi vill ge plats åt det i vår musik, säger Aino.

Resandet över världen har blivit deras vardag sedan de slog igenom med I love it!, som skrevs av brittiska låskrivaren och artisten Charli XCX och svenska producenten Patrik Berger. De räknar New York och Los Angeles som hemma lika mycket – eller lite – som Stockholm.

– Alla platser har sina för- och nackdelar. Los Angeles är ju härligt och allt, men jag kan sakna en kärna – alla bara åker runt i sina bilar. New York är å andra sidan inte lika vilsamt, men…, säger

Aino och tittar på Caroline som avslutar meningen:

– En vill ju älska med New York.

– Det är mycket resande, men vi tycker om det. Och det är tur att vi har varandra. Vi bor tillsammans, hänger jämt. Under den senaste resan har vi verkligen kunnat lyfta allt genom att alltid vända det negativa till något ironiskt eller roligt, säger Aino.

– Vi hyrde ett asdyrt, svinstort hus, men det slutade med att vi sov i soffan, för det var så kallt, fortsätter Caroline.

– Och vår creepy granne som hade sex hela tiden, bakom de papperstunna väggarna. Uh! Och alla vi skulle jobba med blev sjuka, vi fick ställa in sessions i studion … Men vi hade kul, för vi hade varandra!

icona-pop-elle-02
Soulmates! Caroline och Aino i klänningar från Céline.

I genombrottssingeln I love it! brottar Icona Pop ner sin föregående generation med raden ”You’re from the 70’s, but I’m a 90’s bitch”. Och även om det där faktiskt inte är helt sant – Caroline är född 1987 och Aino 1986 – så personifierar Icona Pop verkligen den nya generationens popstjärnor. Att kunna turnera internationellt efter en enda världshit är ett exempel som kännetecknar den nya tidens musikartisteri. Att i
 realtid öppet och ärligt kommunicera direkt med fansen genom sociala appar som Instagram ett annat, som tidigare årgångar bara kunnat drömma om.

– När vi först slog igenom var det många som kommenterade hur befriande det var att vi var så vanliga, minns Aino.

– Ja, just det … och vi visste inte om det var något positivt eller någonting negativt! Men på senare tid har vi förstått att det handlar om att vi inte är stöpta artister, vi säger vad vi tycker och står upp för det vi tror på.

Musikbranschen, i synnerhet i USA, är fortfarande en mansdominerad värld, med unkna normer fastnaglade i studioväggarnas träpanel. Sexismen är lika utbredd som slentrianmässig. I början av karriären sa Icona Pop inte ifrån, utan pratade chockade om incidenter när de kom hem i stället. Men i dag låter de inte någon komma undan.

– Branschen är hård och slug. Vi har lärt oss att konfrontera med en gång, och dragit nytta av den power som finns i det. Ofta blir den vi säger till helt tyst, de fattar inte, säger Caroline.

– Det kan vara allt från ”lilla gumman”-grejen till ”spelar ni verkligen era instrument på riktigt? Sjunger ni på riktigt?” och ”den här business-grejen fattar ju ändå inte ni”. Då är det bara att säga ifrån: ”Vem fan är du att säga så?”, fortsätter Aino.

I USA har duon också blivit måltavla för rasism. 
I vissa delstater och städer uppfattas det som progressivt att en vit och en mörk tjej har ett band ihop.

– Många har dessutom trott att vi är ett par. Och ja, det skulle vi gärna vara om vi var kära, men tyvärr. Vi brukar inte kommentera det, låter dem tro vad de vill. Om vi väcker så mycket känslor genom folks fördomar är det bara bra. Det är en väg till förändring, säger Aino.

Viljan att förändra är en av de viktigaste egenskaperna hos en ikon, tycker Iconorna. De nämner musikern och poeten Patti Smith och designern Vivienne Westwood som förebilder.

– I dessa tider är engagemang viktigare än någonsin. Vi bryr oss mycket om djur, klimatfrågor och kvinnors rättigheter. Vi kommer göra flera olika projekt där vi hjälper och engagerar oss och våra fans under året.

icona-pop-elle-03
Caroline: Klänning, M Missoni, halsband, Filini.

Icona Pop pratar i munnen på varandra om hur ändrade vanor i vardagen kan bidra till en bättre miljö, de berättar om en massaj-by, bestående av enbart kvinnor som fokuserar på miljöfrågor som de vill engagera sig i, de nämner en ögonöppnande föreläsnings- och inspirationsturné i amerikanska skolor.

– Vi vill sprida svenska värderingar. Det som våra mammor lärt oss, liksom. Det är egentligen självklarheter för oss, men det är det inte för alla, säger Caroline och Aino fyller i:

– Det är en sådan häftig grej att se när andra gör det, som när vi träffar våra kompisar Zara [Larsson] och Tove [Lo] ute på turné. De har verkligen näven i taket och krigar för sina åsikter.
Precis som Icona Pop själva.

icona-pop-elle-01
Icona Pop leder vägen! Både Caroline och Aino i looks från Acne Studios.

Teamet bakom bilderna:

Fotograf: Honer Akrawi/New blood agency
Stylist: Christopher Insulander/Link details
Makeupartist: Ignacio Alonso/Link details
Hårstylist: Eika Svedjevik/Link details
Fotoassistenter: Oliver Bamfylde, 
Isak Berglund Mattsson-Mår
Produktion: Erik Pettersson/New blood agency

(32)
(0)
Annons

Prenumerera på ELLE


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
Annons

Laddar