Annons

Annons

Forskare: Här är det enkla knepet som gör dig piggare efter lunch



Får du en dipp under eftermiddagen och känner dig färdig för säng redan på väg hem från jobbet? Då kan forskare ha hittat knepet för dig – och det tar bara femton minuter av din lunchpaus att genomföra.

Lunchrasten är slut, du sätter dig framför din dator och känner snart hur ögonlocken blir tunga, orken rinner iväg och du börjar räkna ner timmarna till arbetsdagens slut. Väl på väg hem är du slutkörd, struntar i träningspasset och äter i stället hämtmat i soffan. Känner du igen dig? Då kan forskare ha hittat det perfekta knepet som botar din eftermiddagströtthet och det är något så enkelt som en promenad i parken.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

I en ny studie följde forskare 100 arbetstagare inom olika yrkesgrupper och bad dem ändra sina rutiner under lunchpausen under en tiodagarsperiod. Alla fick femton minuter på sig att äta sin lunch för att sedan under resterande femton minuter antingen ta en promenad eller delta i avslappningsövningar.

Promenaden gjordes i lugn takt i en park i närheten av arbetsplatsen och personerna skulle fokusera på sin omgivning. Den andra gruppen gjorde olika typer av andnings- och avslappningsövningar i ett tyst rum på arbetsplatsen. Under veckorna före, under och efter experimentet fick deltagarna betygsätta sitt välmående, hur mycket de njöt av sin lunchpaus och hur mycket de lyckades frigöra sig från arbetet under lunchen.

Studien visade att de som fick gå på promenad njöt mer av lunchpausen än när de bara åt lunch, vilket ledde till bättre koncentration och minskad trötthet under eftermiddagen, enligt forskarna. Effekten satt dessutom i och var märkbar så sent som 30 till 60 minuter innan personalen skulle lämna jobbet för att åka hem.

De som gjorde avslappningsövningar ansåg också att de kunde koncentrera sig bättre, även om det inte var lika nöjda som de som promenerat på lunchen. Forskarna menar att pauserna på så vis kan hjälpa arbetstagare att ha mer energi när de lämnar jobbet, vilket kan ha en positiv effekt på deras privatliv och sociala liv.

Promenaderna tog plats i gröna, naturliga miljöer och forskarna menar att samma effekt kan vara svår att uppnå i större städer, därför kan den senare aktiviteten vara enklare att genomföra för storstadsbor på en daglig basis.

Forskarna har även ett råd för den som tänker att den inte har tid över för en kvarts promenad. De menar nämligen att du vinner tillbaka den tid du förlorat i form av effektivitet under eftermiddagen.

Källa Time Health

(32)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons

Prenumerera på ELLE


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 
Annons

Laddar