Annons

Annons

Allt du behöver veta om förlossningsdepression



Att bli förälder är en stor omställning i livet och man kan få baby blues efter förlossningen. Om nedstämdheten håller i sig i flera veckor kan det vara en begynnande förlossningsdepression.

Det är vanligt att bli nedstämd en kort tid när barnet precis har fötts, att få så kallad baby blues, men för vissa går inte denna period över. Vilket kan vara ett tecken på en begynnande förlossningsdepression.

LÄS OCKSÅ: SÅ KÄNNS DET ATT LEVA MED DEPRESSION

Man kan bli förlossningsdeprimerad efter en svår förlossning, problem med amningen eller att man upplever att man inte får tillräckligt stöd av familjen. Om man tidigare varit deprimerad eller har en bipolär sjukdom ökar risken för förlossningsdepression.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Symtomen på förlossningsdepression kommer oftast inom de första två-tre månaderna efter förlossningen, men kan även drabba när som helst inom det första året med barnet.

Ungefär en av tio får en lättare eller svårare förlossningsdepression och de flesta blir bra inom ett halvår.

LÄS OCKSÅ: BRA VÄNNER MINSKAR RISKEN FÖR DEPRESSION

Symtom:

– Man känner sig nedstämd och extremt trött

– Det är svårt att känna glädje inför bebisen

– Humörsvängningar, ångest och sömnproblem

– Känslor av skuld och hopplöshet

– Starka oroskänslor eller till och med panik

– Koncentrationssvårigheter

– Man drar sig tillbaka från familj och vänner

– Har tankar om att skada sig själv eller barnet

Den som är drabbad kan söka hjälp på BVC. Att motionera, få avlastning där hemma och komma ut i friska luften kan hjälpa. Att prata med någon som man känner förtroende för eller en sjuksköterska eller psykoterapeut kan också underlätta. Vissa kan även behöva antidepressiva läkemedel för att komma på fötter igen.

Källa: 1177 

Foto: Shutterstock

Artikel av: Femina

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig hantera din stress genom webbkursen "Stressa mindre - lev mer"!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

"Stressa mindre – lev mer" är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter."

Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

(0)
(0)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 
Annons

Laddar