Annons

Annons

Därför är du så trött på måndagar



Alltid trött och hängig på vardagarna? Det kan bero på att du lider av social jetlag.

Ögonlocken tynger, du gäspar stup i kvarten och förstår inte varför du måste stiga upp innan klockan nio en måndagsmorgon. Känner du igen dig? Chansen är stor att du lider av social jetlag.

Social jetlag uppkommer när man lägger sig och vaknar vid olika tidpunkter under helger och vardagar. Ny forskning visar att ovanan kan orsaka kronisk trötthet, dåligt humör och dessutom öka risken för hjärtsjukdomar. Hur många timmar du sover är alltså inte det enda som avgör, utan hur regelbundna dina rutiner är spelar även en viktig roll för din hälsa.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Forskare uppskattar att minst två tredjedelar av befolkningen ändrar sin sömnrytm under helgerna. Fenomenet fick sitt namn eftersom forskare liknar det som händer i kroppen vid att resa till en annan tidszon under helgen.

LÄS OCKSÅ: HÄR ÄR ENKLA KNEPET FÖR ATT BLI LYCKLIGARE

”Beteendet kan liknas vid att man skulle flyga från Paris till New York eller från Los Angeles till Tokyo på en fredag för att sedan flyga tillbaka på måndag”, sa forskaren Till Roenneberg vid University of Munich till WebMD när han myntade uttrycket år 2012.

Inte konstigt att du känner dig trött på måndagsmorgonen, alltså.

Tidigare forskning om social jetlag har även kopplat samman beteendet med en större risk för fetma. Forskare har även kunnat se att personer som lider av social jetlag är mer benägna att röka, vara deprimerade, dricka mer alkohol och konsumera mer koffein än resten av befolkningen.

Hur kan man undvika social jetlag då? Knepet är i sig enkelt, även om det kan vara tufft i praktiken. Se till att sova minst sju timmar per natt, undvik att unna dig extratimmar om helgen och försök hålla dina sömnrutiner liknande under hela veckan.

LÄS OCKSÅ: 9 VANOR – OCH OVANOR – SOM DU BORDE GÖRA DIG AV MED

Den perfekta lösningen på problemet skulle dock enligt forskaren Till Roenneberg vara att samhället och arbetsplatserna anpassade sig efter den biologiska klockan, som hos de flesta vill lägga sig och vakna lite senare än vad den typiska arbetsdagen ger möjlighet till.

Källor: Refinery29, Eurekalert, WebMD
Foto: Shutterstock

(41)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons

Prenumerera på ELLE


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 
Annons

Laddar