Populärt: Bäst i test Se Min Rutin Skönhetsredaktörens favoriter Parfymer Beautytrender Adventskalendrar med skönhet

ett fantasifullt Givenchy – vägen från design till makeup

25 nov, 2021
AvHelena Skoog
Givenchys historia.
Från Audrey Hepburns lilla svarta till utmanande design och innovativ makeup. ELLE dyker ner i Givenchys historia.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
7 snabba frågor med Seinabo SeyBrand logo
7 snabba frågor med Seinabo Sey

Vi har alla sett bilden. Audrey Hepburn utanför Tiffany’s i New York, där hon står med sin frukost i en påse (ja, sin Breakfast at Tiffany’s). Hon tittar in genom glasrutan och i förgrunden syns alla glimrande smycken i skyltfönstret. Solglasögon, en kaffe i handen och halsbandet med flera rader av pärlor. Och så klänningen, världens kanske mest kända ”lilla svarta”: fodralet från Givenchy.

Audrey Hepburn utanför Tiffany’s i New York.
Audrey Hepburn som Holly Golightly i Breakfast at Tiffany’s, 1961, iklädd den lilla svarta från Givenchy.

Det skulle gå alldeles utmärkt att skildra Givenchys historia genom att bara berätta om modehusets musor genom tiderna. Även den historien skulle börja med Audrey Hepburn, Hubert de Givenchys favorit.

Annons

”Det var Hubert de Givenchy som gav mig en look, en genre, en silhuett. När han har klätt mig är jag inte rädd för någonting”, sa skådespelaren själv om designern, som även designade hennes kläder i filmer som Funny face och Sabrina.

Parfymen skapades speciellt för Audrey Hepburn

Det var också Audrey Hepburn som inspirerade till modehusets första parfym 1957, L’Interdit – som skapades speciellt för henne. När Hubert de Givenchy frågade om han fick sälja den kommersiellt också, lär hon ha svarat ”Je vous l’interdis” – ”jag förbjuder er”. Men doften blev en succé 1957 och sedan lanseringen av en ny version 2018 är den återigen en internationell storsäljare.

Givenchys första parfym 1957, L’Interdit.
L’Interdit var Givenchys första parfym och sedan 2018 finns den i en ny version.

Hubert de Givenchy grundade couturehuset Givenchy 1952 i Paris. Han beskrevs snart som couturens ”l’enfant terrible”. Jämfört med de klassiska modehusen som var verksamma vid den här tiden, som Dior, Chanel och Balenciaga, stack det lite utmanande Givenchy ut.

Annons

”Jag ville aldrig skapa ett typiskt modehus”, har Hubert de Givenchy sagt. ”Min dröm var att skapa en stor butik där kvinnor kunde klä sig med enkelhet och fantasi. Kläder som var enkla att bära, även på resor, tillverkade av fantastiska tyger, men inte alltför dyra.”

Hubert de Givenchy grundade Givenchy 1952.
Hubert de Givenchy med dockan som är gjord efter Audrey Hepburns mått.

Första kollektionens mest kända plagg var Bettina-blusen, med volanger på ärmarna, döpt efter modellen Bettina Graziano som öppnade den allra första visningen. Och de tvådelade seten, kjol med blus, skulle bli Givenchys signum. När de flesta andra gjorde klänningar och hela looks, gjorde Hubert de Givenchy udda blusar och kjolar som kanske inte var som klippta och skurna för 1950-talets hemmafruideal, med korsett och getingmidja, men de gick hem för sin lediga, lättburna elegans. Särskilt bland de stora filmstjärnorna.

Annons
Givenchys första kollektion - blus med fransar av rep.
Look från den allra första kollektionen 1952.
Audrey Hepburn provar kläder hos Givenchy i Rom 1958.
Audrey Hepburn provar kläder hos Givenchy i Rom 1958. Hon filmade där, så Hubert de Givenchy reste dit.
Annons

Kändismusorna, som också var Hubert de Givenchys personliga vänner, avlöste varandra. Jacqueline Kennedy Onassis, Grace Kelly och Sophia Loren har alla burit klassiska Givenchy-plagg.

1969 lanserade Givenchy sin första herrkollektion och snart följde även accessoarer och skor, smycken och slipsar. Den första herrdoften, Gentleman, lanserades några år senare,1974. Namnet på doften kopplade samman orden ”gentle” (omhändertagande) med ”man” eftersom den mjuka sidan av mannen var lika viktig för Hubert de Givenchy som den mer ”klassiskt manliga”.

Givenchy's första hudvård och makeup

De följande två decennierna blev en storhetstid för varumärket och Hubert de Givenchy fick designa inredningen på Hilton-hotell över hela världen och bilar för Ford. 1988 sålde så Hubert de Givenchy sitt varumärke till LVMH. Ett år senare lanserades den första hudvården och makeupen – ett led i Hubert de Givenchys holistiska approach till sitt varumärke.

Annons
Pudret Le Prisme från Givenchy.
Löspudret Prisme libre med fyra nyanser i samma box.

Det numera ikoniska pudret Le Prisme visage var en viktig del av den första makeupkollektionen (en föregångare till moderna klassiker som löspudret Prisme libre loose powder). Och sedan dess består Givenchys beauty av tre lika viktiga delar: doft, hudvård och makeup.

När Hubert de Givenchy lämnade sitt modehus 1995 började en ny era för varumärket, med nya inspirerande musor. John Galliano, Alexander McQueen, Julien MacDonald, Riccardo Tisci och Clare Waight Keller har alla lett Givenchy i sina egna riktningar som chefsdesigner – och med moderna musor som Naomi Campbell (McQueen), Courtney Love, Madonna och Julia Roberts (Tisci) och Rooney Mara och Meghan Markle (Waight Keller). Den sistnämnda bar en Givenchy-klänning designad av Clare Waight Keller på sitt välbevakade brittiska prinsbröllop.

Annons
Naomi Campbell i Givenchy-klänning av Alexander McQueen.
Naomi Campbell modellade för Givenchy, när Alexander McQueen var chefsdesigner.
Meghan Markle i brudklänning designad av Clare Waight.
Meghan Markle i brudklänning designad av Clare Waight Keller för Givenchy, 2018.

Det var också under den här tiden som makeupdelen hos Givenchy fick ett nytt fokus. 1999 anställdes Nicolas Degennes som artistic director för färg och makeup. Han lanserade bland annat Couture-linjen 2013, med inspiration från modets lyxigt, eleganta avant-garde-look, med populära produkter som läppstiftet Le rouge och Teint couture foundation. Under Nicola Degennes ledning har Givenchys makeup blivit en accessoar, lika viktig för helhetslooken som en väska eller rätt par skor.

Annons

”Jag är lyckligt lottad som får vara del av ett hus där de inte är rädda för att vara experimentella. Ett hus som tar risker”, säger Nicolas Degennes själv och sammanfattar husets utveckling från 1950-talets vågade start till dagens fyra ben: design, hudvård, makeup och doft.

Läppstiftet Le rouge från Givenchy.
Läppstiftet Le rouge deep velvet är en modern makeupklassiker.

"Givenchy är min drömdestination"

Sedan 2020 står Matthew M Williams vid designerrodret hos Givenchy. En designer av den nya tiden, med fokus på hantverk och detaljrikedom – såväl som populärkultur.

Annons

– Jag har alltid drömt om att komma till Paris och jobba på ett legendariskt modehus, för att addera lite lyster. Givenchy är min drömdestination, sa Matthew M Williams till ELLE i juni i år. Det matchar min personlighet perfekt – redo att omfamna den nutida popkulturen och samtidigt behålla förmågan att skapa välgjord haute couture. Processen är kreativ och väldigt sällsynt. Väldigt få varumärket kan göra det Givenchy har gjort, vilket är att anförtro både herrkollektionen, damkollektionen och haute couture till samma designer. Möjligheten att få designa för alla olika områden samtidigt är så värdefullt och unikt.

Kreativ makeup på Givenchys vårvisning 2022.
Kreativ makeup på Givenchys vårvisning 2022.
Annons
Lavendellook från Givenchys höstkollektion 2021.
Lavendellook från Givenchys höstkollektion 2021.

Och just det, att omfamna nutiden såväl som det klassiska arvet är Givenchys ständiga balansgång, från Hubert de Givenchy och Audrey Hepburn till Matthew M Williams och mötet mellan mode, hudvård, doft och makeup i dag. Enkelt, men fantasifullt, i alla led.

Foto: Imaxtree, TT, Mary Evans Picture, Everett Collection, REX, Loomis Dean, Camera Press, Ken Towner/Evening Standard/REX, Topfoto

Annons