Åhléns lovar mer smink för mörk hy till sommaren
2009 gjorde Sydsvenskan en undersökning av var i Malmö det gick att köpa smink för mörkare hudtoner. Samtliga kedjor, från Åhléns till Kicks och H&M fick underkänt.
Sedan dess har det inte hänt mycket, menar makeupartisterna Lovette Jallow och Antoinette Guede.
– Ibland kommer en mörkare nyans av toffee, annars är det precis samma, säger Antoinette Guede, som verkat i branschen i 20 år.
Ont om smink för mörka
För nio månader sedan startade de Facebook-gruppen Black Vogue,. I dag är det en samlingsplats där fler än 12 000 medlemmar utbyter erfarenheter och råd kring makeup för mörk hy. På så sätt hoppas Lovette och Antoinette visa företagen att det smink de själva använder visst har en marknad i Sverige.
– Alla kvinnor älskar skönhet, oavsett hudfärg. För oss är det ett stort intresse, men är du mörkare blir det automatiskt mycket svårare att hitta rätt produkter, säger Lovette Jallow.
Själva får de ofta vända sig till utländska webshopper för att få tag på smink som passar.
”Behövs ett bredare spektrum”
Cathrine Wigzell, affärsområdeschef inom skönhet på Åhléns, medger att utbudet inte är vad det borde vara.
– Jag håller med. Det behövs helt klart ett bredare spektrum. Därför kommer vi i sommar lansera ett nytt varumärke som specialiserat sig enbart på mörkare hudtoner. Vi kommer även att utveckla vår e-handel och där ser jag många spännande möjligheter att ta in ett bredare sortiment, säger hon.
Ont om billiga alternativ
Att butikshyllorna mest fylls av beiga toner i dag beror delvis på utrymmet, menar Cathrine Wigzell.
– Tar man in nya produkter så måste andra bort. Butikerna tittar på vad som säljer och de flesta människor som bor i Sverige har en mellan till ljus hudton. Men det betyder inte att inte finns en marknad. Tvärtom.
Men att det råder total brist på alternativ håller hon inte med om.
– Det stämmer faktiskt inte. Däremot i den lägre prisklassen ser jag inte samma utbud. Jag tror att vi har superpotential att erbjuda mer i det här segmentet, säger Cathrine Wigzell.
Frontar med mörk modell
I dag säljer Åhléns mörkare paletter från Mac, YSL och Bobby Brown. Även H&M och Kicks har vissa produkter för mörkare hudtoner i sortimentet. Beautysidan på H&M:s hemsida frontas till och med av en mörk modell, även om nyanserna oftast stannar vid ljusbruna ”ebony”. På frågan om företaget planerat utöka sortimentet svarar PR-ansvarige Johanna Dahl såhär via e-post:
”Vi utesluter inte möjligheten att variationen av produkter i H&M Beauty-sortimentet kan förändras. H&M strävar alltid efter att överraska våra kunder och om vi väljer att utöka sortimentet med produkter för mörkare hy ser vi fram emot att kommunicera det längre fram.”
”Får inte plats i butik”
Faktum kvarstår att det fortfarande finns många som inte kan hitta sin rätta ton i butik. Den Mac-foundation i mörkare toner som Kicks säljer i sin webbshop finns exempelvis bara i tre av företagets över 100 butiker i Sverige.
”Utmaningen är att vi inte kan få plats med fullt sortiment i alla våra butiker, därför har vi rustat upp dem med iPads som gör att butikerna kan beställa direkt från vårt fulla sortiment på kicks.se, där vi kan erbjuda mörkare nyanser av foundation från varumärken som Mac, Lancôme, BareMinerals m.m.” förklarar Kicks presstalesperson Jessica Rogberg.
”Blir automatiskt mycket dyrare”
Lovette Jallow är trött på att hänvisas till webbshoppar.
– Alla som sminkar sig vet hur viktigt det är att pröva sminket först, och det kan du inte göra på nätet. Då får du köpa den nyans du tror du ska ha, och två nyanser åt vardera håll. Det blir automatiskt mycket dyrare för oss, säger Lovette Jallow.
Kicks kunder kan dock göra ett pigmenttest i butik, och sedan beställa sin rätta nyans från nätet. Lovette Jallow har gjort det testet.
– Både jag och flera av mina vänner. Själva testet funkade bra, men sedan fick vi höra att våra nyanser inte fanns. Kan du tänka dig besvikelsen? säger hon.
Saknar du smink för din hudton? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet.
Foto: Lovette Jallow och Antoinette Guede från Black Vogue