Annons

Annons

Hållbarhetschefen Anna Gedda: ”När kunden återvinner blir hen en del av lösningen istället för problemet”



Modeindustrin är en riktig miljöbov. Men det finns hopp, stort hopp, om att förändra den sanningen. ELLEs Nina Campioni har träffat Anna Gedda, hållbarhetschef på H&M, som ser ljust på framtiden.

– Vårt mål är att förenkla för kund att göra så hållbara val som möjligt, säger Anna Gedda.

Vi träffar henne under Fashion Transformation Talks, ett heldagsevent med fokus på hållbarhet som H&M anordnar. Inbjudna är både kunder, bransch och konkurrenter till. ELLE var mediepartner i år och givetvis på plats för att lyssna på intressanta talare och inspiratörer.

Annons

Modeindustrin har en central roll när det gäller miljön och vår hållbara värld. Att modeindustrin är den andra smutsigaste efter oljeindustrin när det kommer till miljön är något som kanske inte alla känner till och man har länge skyllt på konsumtionssamhället som den stora boven i dramat. När länder som Kina och andra länder som tidigare levt under svåra förhållanden allt mer närmar sig medelklassen ser många att konsumtionen kommer öka lavinartat. Så pass mycket att vår moder jord kanske inte kommer klara mycket mer. Men, det går att ändra på den här onda cirkeln. Det måste helt enkelt gå och det finns ingen tid att spilla. En del i vägen framåt är att göra den där onda cirkeln grön.

Gilla ELLE på Facebook

– Jag är en riktig hållbarhetsnörd och vi som är en så stor aktör har ett enormt ansvar att förenkla för kunderna till att göra hållbara val. Till exempel att erbjuda ett enkelt sätt att återvinna textilier, säger Anna Gedda, hållbarhetschef på H&M.

Det hon menar är då att man kan komma med alla sina avlagda textilier till alla H&M-butiker i hela Sverige. De kan vara smutsiga och trasiga, det spelar ingen roll, huvudsaken är att man återvinner. Det som sen händer är att alla textilier får åka vidare till en stor återvinningscentral i Tyskland. Är det hela och rena plagg kan man återvinna det genom att skicka det vidare till second hand-marknaden, medan resten åker vidare i systemet och kommer ut på andra sidan som helt nya produkter. En del blir isoleringsmaterial, en del blir städprodukter och en del blir helt nya kläder. Och det är när ditt gamla plagg blir ett helt nytt plagg som cirkeln sluts totalt. Det är målet.

– När kunden då återvinner så blir de verkligen en del av lösningen istället för en del av problemet som man kunde se det som tidigare, menar Gedda.

Att flera delar av världen nu blir rikare och börjar uppnå en högre status än tidigare är såklart positivt, ju mindre fattigdom desto bättre. Men ur ett konsumtionsperspektiv skapar det allt större utmaningar. Om fler delar av världen ska konsumera på samma sätt som vi i västvärlden gjort de senaste årtionden så har vi ett gigantiskt problem framför oss. Det tär på jordens resurser att hela tiden producera nytt. Dessutom blir vi bara fler och fler på det här snurrande klotet och snart kommer all mark behövas till att odla mat och inte bomull. Så att återvinna den bomull som redan finns är snart enda vägen framåt.

– Men det finns fler saker att göra inom industrin för att skapa ett mer hållbart sätt att göra kläder på. Till exempel att använda ekologisk bomull eller good cotton, att minska på kemikalier och dra ner på vattenanvändningen i samband med tillverkningen, berättar Anna Gedda.

Senast år 2020 ska all bomull som H&M använder komma från hållbara källor. Det är inte långt kvar och man ser att man är på god väg att nå målet. För att underlätta för kund i butik märker man ut plagg med Concious Choice-märkning och man skapar också varje år en Concious Exclusive, en en exklusiv och trendig kollektion tillverkad av mer hållbara material, i årets kollektion har man till exempel skapat en vacker klänning gjord av återvunnen plast som plockats upp från världshavens stränder.

– Vi står inför den största utmaningen någonsin, att tillverka plagg till alla på planeten utan att göra avtryck på miljön. Men jag är övertygad om att vi kommer nå dit, men det kräver samarbete. Samarbete mellan oss aktörer i industrin och mellan oss och kunden, säger Anna Gedda, hållbarhetschef H&M.

* * *

Så kan du som kund påverka modets kretslopp:

Släng aldrig dina trasiga eller smutsiga plagg och textilier i soporna, återvinn dem! Lämna in dina textilier i närmsta butik.

Sälj de plagg du inte längre tycker om eller inte längre använder, kolla in till exempel Sellpy

Byt plagg med dina kompisar, det är trendigare än någonsin att anordna så kallade swop-kvällar. Bjud in dina vänner på en kväll med ost och vin (eller valfri dryck), be alla ta med sig plagg som de inte längre använder och så byter ni loss och alla kommer hem med nya favoriter!

Skänk plagg du inte använder och inte orkar sälja till second hand-butiker som tex Myrorna, Stadsmissionen eller Emmaus

Vårda dina kläder, se till att de håller längre, tex tvätta i låga temperaturer, lappa kläder, byt dragkedjor och annat istället för att kassera dem. Det bästa du kan göra för dina kläder är att vädra dem istället för att tvätta dem, då håller de längre

* * *

Fotnot: Idag finns det många kedjor och butiker som samlar in kundernas textilier för återvinning i sina butiker, till exempel Lindex, KappAhl och Hemtex med flera.

Foto H&M

(1)
(1)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar