Annons

Annons

8 vanor högkänsliga personer ofta har



Identifierar du dig som en högkänslig person? Då är du långt ifrån ensam. Var femte person beräknas vara HSP i dag. Här är åtta vanor som många HSP-personer har gemensamt.

Nära till känslor, ett behov att ladda batterierna lite mer, kreativitet och en stor dos empati. Det finns många drag som karaktäriserar en högkänslig person. Att vara HSP kan vara en fördel på många plan i livet, men ibland kan vissa karaktärsdrag felaktigt tolkas som nackdelar i dagens samhälle. Högkänsliga personers vanor är inte sämre än andras, de ser bara annorlunda ut sett från den breda massans perspektiv. I flera fall är vanorna dessutom väldigt nyttiga egenskaper.

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Här listar vi, med inspiration av Huffington Post, åtta vanor som många högkänsliga personer har gemensamt.

1. De känner mer och är empatiska

Högkänsliga känner mer, eftersom de saknar ett skyddande filter. Upplevelser går rakt in och därför kan högkänsliga bli utmattade av alla de intryck som de måste ta in, känna och tänka på. Högkänsliga är dessutom eftertänksamma och empatiska, därför kan de reagera starkare och exempelvis grubbla över ett problem en vän har.

2. De ogillar oljud

Irriterande ljud, en penna som klickar eller en fot som stampar, tycker de flesta är jobbigt, men för en högkänslig kan ljudet gå än mer på nerverna. Det beror på att HSP-personer lätt blir överstimulerade av intryck, däribland ljud.

3. De har nära till tårar

Vissa högkänsliga personer gråter ofta, vilket beror på att de har närmare till sina känslor jämfört med personer som inte är HSP. Att gråta betyder inte att man är svag, vilket är viktigt för såväl en HSP-person som för alla andra att komma ihåg.

LÄS OCKSÅ: SOMMARDEPRESSION – DÄRFÖR BLIR DU DEPPIG PÅ SEMESTERN

4. De lägger märke till detaljer

En HSP-person lägger märke till små detaljer och är ofta först med att upptäcka att något förändrats. Det kan röra sig om små detaljer som att en kollega har fixat håret på ett nytt sätt eller att en kompis har köpt en ny kruka till sitt vardagsrum.

5. De ogillar våldsamma filmer

En actionrulle fullspäckad med våldsamma scener är inte en ideal filmkväll för den högkänsliga. Högkänsliga personer är ofta väldigt empatiska och blir samtidigt lätt överstimulerade, vilket kan göra det svårt för dem att se på våldsamma scener.

6. De uppför sig väl

Högkänsliga personer uppför sig ofta väldigt väl eftersom de både är uppmärksamma och omtänksamma. En person som är HSP lägger även märke till om någon inte har koll på vett och etikett, precis som hen lägger märke till andra små detaljer.

LÄS OCKSÅ: 8 SAKER DU ALDRIG SKA SÄGA TILL EN INTROVERT

7. De har beslutsångest

Högkänsliga personer kan behöva mer tid på sig att fatta ett beslut, även om det bara skulle handla om en chokladkaka i mataffären. När det kommer till att välja mellan rätt och fel kan högkänsliga reagera betydligt starkare om de tar fel beslut. Att göra fel är obekvämt för de flesta människor, men för en högkänslig kan situationen kännas värre eftersom känslorna är så nära inpå.

8. De tar åt sig av kritik

De flesta människor ogillar att bli kritiserade, men till skillnad från personer som relativt snabbt kan borsta av sig kritik och gå vidare tar högkänsliga personer ofta åt sig av kritiken. För vissa kan det innebära att de medvetet försöker undvika kritik genom att alltid försöka vara alla till lags.

LÄS OCKSÅ: VILL DU SE YNGRE UT? DRICK VIN!

Artikeln publicerades först på MåBra.

(517)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons

Prenumerera på ELLE


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 
Annons

Laddar