Annons

Annons

7 saker som händer i kroppen när du får semester



Vad händer i kroppen när vi är långlediga? När vi varken har deadlines på arbetet eller måsten att ta hand om där hemma? En hel del, visar det sig.

Under sommaren passar de flesta på att ta några veckor ledigt för att återhämta sig och samtidigt vila upp sig inför kommande höst. Alla vet vi att återhämtning är viktigt för att vi ska må bra, men vad händer egentligen i kroppen när vi är långlediga? Här är X saker som sker inom oss när vi stänger igen datorn och går på semester.

LÄS OCKSÅ: 5 SÄTT ATT MINSKA SKÄRMTIDEN I SOMMAR

1. Kroppen har inte förstått att du är ledig (än)

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Det är inte helt ovanligt att du vaknar tidigt dagen efter du har gått på semester, trots att du är ledig. Vi människor är vanedjur och har vi haft en särskild rutin under en längre tid kan det ta ett tag innan vi vänjer oss av med den.

2. Hjärnan är fortfarande inställd på rapporter och deadlines

95 procent av de tankar du tänkte igår tänker du idag. Om du har avslutat din jobbperiod tvärt är det alltså inte konstigt om dina tankar är fulla av arbetsrelaterade ämnen om det var det du ägnade tankarna åt igår. Sysselsätt dig med andra, mer rogivande aktiviteter de första dagarna på semestern för att tänka på annat än jobb.

LÄS OCKSÅ: 7 SAKER EN HÖGKÄNSLIG PERSON BEHÖVER FÖR ATT MÅ BRA

3. Dina kortisolnivåer sänks

I takt med att du börjar inse att du kan sova längre på morgnarna, inte har några deadlines och i princip kan göra det du känner för sänks även kortisolnivåerna som reglerar stress i kroppen.

4. Du blir utvilad och klarar lättare av att lösa problem

Risken är att du har haft perioder under vintern och våren då sömnen har blivit lidande. Under sommaren trivs vi bättre utomhus och den friska luften i kombination med minskad stress gör att vi sover bättre. När du sover bra är du dessutom mer lösningsorienterad än om du har sömnbrist vilket innebär att du kan enklare lösa eventuella problem som uppstår.

Att bara vara och inte planera all ledig tid är viktigt för att verkligen återhämta sig. Foto: IBL/Shutterstock

5. Hår och naglar växer snabbare

Under sommaren exponeras vi för mer solljus än under resten av året. Solljus gör att kroppen producerar D-vitamin vilket behövs för att vi ska få starka naglar och hårstrån. Det är alltså inte en myt att dina naglar växer snabbare när du är utomlands.

6. Du kan se saker klarare

När du kan fokusera på att vara ledig och inte vara distraherad av måsten och deadlines ser du saker klarare. Kanske inser du att du är i en relation du inte längre är lycklig i eller att arbetsplatsen du är på inte utvecklar dig längre. Saker som du tidigare har blundat för har du lättare att se nu.

LÄS OCKSÅ: DÄRFÖR ÄR DU SÅ TRÖTT PÅ MÅNDAGAR

7. Din sexlust ökar

– Det är alldeles uppenbart att semester och värme ökar sexlusten. Du träffar nya människor och känner upptäckarglädje, du vågar ta kontakt på ett sätt som du aldrig skulle göra i novembermörkret, säger sexualforskaren Bo Lewin, professor i sociologi vid Uppsala universitet till Hälsoliv.

Även läkaren Benny Ståhlberg, ledamot i Svenska läkarförbundets centralstyrelse, håller med:

– Det rent sociala spelar stor roll. Tunna kläder, värme, frihet och vacker natur påverkar lusten positivt, säger han till Hälsoliv.

Foto IBL

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig hantera din stress genom webbkursen "Stressa mindre - lev mer"!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

"Stressa mindre – lev mer" är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter."

Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

(20)
(0)
Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
Annons

Laddar